Informatii

Cosmarul taximetristilor independenti

07.03.2007 ⋅ 0 comentarii

Taximetria este una dintre meseriile destul de râvnite, asta pe de o parte pe fondul programului flexibil, iar pe de altă  parte nici câştigurile nu sunt de neluat în seamă, mai ales pentru cei care lucrează pe propriile maşini având contracte cu dispeceratul uneia dintre marile firme de profil din oraş.
Problema multora dintre aceştia a apărut odată cu modificarea legislaţiei privind eliberarea autorizaţiilor necesare. Nu puţini dintre taximetrişti, dorind să aibă propria afacere şi-au cumpărat maşini în leasing, şi după cum spuneam, au încheiat contracte cu dispecerate. Modificarea legislaţiei  a condus însă la o nebuloasă în cazul a zeci de taximetrişti, care rămaşi fără licenţe, nu mai au dreptul de a munci pe cont propriu, decât într-un SRL, sau fie ca angajaţi la firmele de profil, context în care venitul nu le ajunge să-şi achite ratele la leasing.
Acesta este şi cazul lui Florea Lupaş care şi-a început activitatea de taximetrie încă din anul 1990. „La început, în anul 1990 am lucrat la una dintre firmele de profil, ca şi angajat pe taxi. După trei ani am renunţat, deschizându-mi o afacere în alt domeniu la care am renunţat în anul 2004. M-am reangajat la alte firme de taximetrie, însă până la urmă am ajuns la concluzia că ar trebui să lucrez pe cont propriu. Zis şi făcut. Am fost la primărie, m-am interesat de actele necesare şi mi s-a spus că pentru a avea punctajul necesar, trebuie să îmi cumpăr maşină nouă.  Normal că nu îmi permiteam, aşa că soţia mea a făcut un împrumut la bancă, sumă cu care am achitat avansul pentru o Dacia Logan.  Am obţinut de la primărie autorizarea de taxi pentru persoană fizică, am echipat maşina cu tot ceea ce era necesar, am primit toate licenţele de la ARR şi RAR, am mai făcut un împrumut bancar ca să îmi instalez pe ea o  instalaţie de gaz pentru a reduce consumul de combustibil… Din păcate, la întocmirea fişei de calcul a punctajului mi s-a omis introducerea vechimii de taximetrist în baza căreia licenţa mi se dădea pentru cinci ani. În baza acestei erori eu am primit doar licenţă pentru un an, care a expirat în luna februarie. Când am mers la primărie să prelungesc acest act, mi s-a spus că nu se mai eliberează autorizaţii decât pentru SRL-uri. Vă daţi seama că nu pot să îmi permit să îmi deschid un SRL doar pentru o maşină, deoarece o firmă presupune o serie de cheltuieli pe care nu le-aş putea susţine. Am subînchiriat maşina unui SRL, însă s-ar putea să nu primesc licenţă nici în acest context deoarece vin alţii cu maşini mai noi, mai dotate, care întrunesc un punctaj mai mare decât al meu şi iar rămân fără licenţă. Cei din primărie spun că asta e legea şi ei nu pot trece peste asta. Cred, însă eu ce să spun la bănci şi la firma de leasing? Că primăria nu poate să mai îmi dea autorizaţie? Nu mai ştiu ce să fac. Nu sunt genul de om care să ameninţe că se aruncă de pe bloc, dar credeţi-mă că nu sunt nici departe de un asemenea gest. Nu ştiu cine a făcut, cine a aprobat aceste legi, însă sunt aberante.  Acum mă pot angaja ca şi taximetrist la o firmă însă fără maşina mea, şi vă daţi seama că, cu un salariu normal nu am cum să îmi achit datoriile făcute tocmai pentru această activitate de taximetrist. Vreau ca prin intermediul ziarului dumneavoastră să fac un apel către cei care au puterea de a lua o decizie în acest sens: vreau să le spun să lase firmele mari să se dezvolte însă măcar să ne lase şi pe noi să supravieţuim. Măcar până ne plătim datoriile, fiind convins că sunt foarte mulţi colegi în aceeaşi situaţie ca a mea”, afirmă Florea Lupaş.
După cum spunea şi interlocutorul nostru, dintr-un salariu de 6-7 milioane de lei vechi câştigaţi într-o lună, nu are cum să-şi achite rata de 200 de euro pentru maşină, pe lângă celelalte două rate la creditele contractate tocmai pentru această afacere. Nesiguranţa pieţei din România este demonstrată încă o dată şi prin acest caz…Începi o afacere, în baza unui plan de afaceri accesezi un credit şi ulterior legislaţia modificată îşi dă întreaga afacere peste cap… No comment!

Sursa: Informatia Aradului

Autor: Madiana Mican ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Informatia Aradului
fashiondays.ro