Stire

Războiul sutanelor - Trei pe-o parohie...

09.05.2008 ⋅ 0 comentarii

Comunitatea locală din Şiria are de la începutul lunii un nou preot paroh. Abuzurile preoţilor Poneavă şi Savu au fost scoase la iveală de către localnici, astfel că Episcopia a decis să-l transfere în localitate pe preotul Botezatu. Doar că părţile nu se înţeleg, abuzurile continuă şi acum, iar Episcopia tergiversează rezolvarea situaţiei.

Motivul pentru care părintele Iulian Botezatu a decis să lase în urmă credincioşii din localitatea Poienari ni-l spune chiar el, „am solicitat acest transfer pentru a fi aproape de părinţii soţiei mele deoarece tata socru suferă de tetrapareză spastică, iar soţia mea este singurul lor spijin”. Ajuns în Şiria la data la care i s-a acceptat transferul au şi început problemele. Comunitatea locală s-a plâns de abuzurile şi neregulile comise de către preoţii comunităţii ortodoxe Pavel Savu şi Teodor Poneavă, acestea ajungând şi la Episcopie. În urma analizării acestora, Episcopia a decis să îl transfere disciplinar pe preotul Pavel Savu la Biserica din Chereluş, dar acesta nu vrea să accepte să părăsească Parohia Şiria.

Salarii mari, muncă puţină...

Dar care sunt neregulile şi abuzurile comise de cei doi preoţi? „Nu ştim cum am putea descrie în cuvinte faptele şi abuzurile lor. Sunt preoţi, dar nu ţin cont de acest lucru, beau de câte ori au ocazia ca să nu spunem că în fiecare zi, nu fac nimic pentru Biserică şi nici pentru credincioşi. Ei vor doar să ia banii şi iau foarte mulţi, dar rezultate nu se văd, nu îi interesează nimic”, afirmă parte din credincioşii şirieni. Toată problema privind faptele acestor preoţi a plecat de la momentul în care a doua Biserică Ortodoxă din comună a fost retrocedată greco-catolicilor, slujbele ţinându-se în comun. Petru Bodea  povesteşte: „la Casa Parohială sau la Biserică îi găseşti mai rar, ei tot timpul fiind plecaţi pe drumuri. Că sunt consumatori de alcool ştie toată lumea mai ales că nu o dată au fost văzuţi beţi pe drum. Odată s-a dus crâsnicul de la Biserică la bar şi a cumpărat ceva băutură ce o beau ei, nu ştiu ce, şi s-au dus apoi la el acasă şi au băut. Înainte se ţinea maslul în Vinerea Mare, iar după slujbă preoţii mergeau împreună cu oamenii la masă, la băut. Nu mergeau la casele lor aşa cum le-ar sta bine. Altădată, părintele Poneavă, de beat ce era, a pierdut crucea bisericii în nişte tufe de pe marginea drumului, iar a doua zi preoteasa o căuta. Când a găsit-o toată era murdară, îndoită, iar un localnic a dus-o la societatea unde lucrează el ca să o îndrepte pentru a o putea folosi. O altă întâmplare caracteristică preotului Poneavă este faptul că a circulat beat cu tractorul, a căzut din el şi şi-a rupt piciorul exact înainte de a trebui să se meargă la casele oamenilor pentru sfinţire. A stat trei luni în concediu medical, perioadă în care nu şi-a scos certificat pentru a-şi lua salariul complet, că nu îi ajungea doar 75% din el. Sfinţirea caselor s-a făcut de către preotul şi călugării de la Mănăstirea Feredeu. Călugării au mers la el acasă pentru a număra câştigul dar preotul i-a scos afară, le-a zis că numără el banii, dar în contul Bisericii nu au ajuns acei bani. Cine ştie ce a făcut cu ei... Asta pe lângă faptul că, cu tot cu sporurile pe care le iau, aceştia şi-au dat salariile maxime pe care le pot încasa. Preotul Poneavă ia 20 de milioane pe lună, iar celălalt 15, milioane. Iar pentru Biserică nu au făcut nimic mai mult decât se vede, iar ceea ce s-a făcut, s-a făcut din contribuţia enoriaşilor la iniţiativa unui grup de localnici.”

 

Stă pe chirie

Chiar dacă pe postul de preot paroh a fost numit părintele Iulian Botezatu, el nu a fost prezentat credincioşilor aşa cum se cuvine şi nici nu poate locui în casa parohială. „Episcopia ştia de problemele de aici şi cu toate acestea mi-au acceptat transferul. Protopopul de Lipova sau altcineva de la Episcopie nici măcar nu a venit să mă prezinte credincioşilor aşa cum trebuie, ci a trebuit să mă instalez singur. Le-am citit oamenilor scrisoarea de transfer după predică. Nici unde să locuiesc nu am, deoarece preotul nu vrea să elibereze casa parohială, iar eu stau cu chirie aici”, ne-a declarat părintele Iulian Botezatu. De asemenea, conform spuselor localnicilor, nici situaţia contabilă a Bisericii nu e în ordine, având în vedere că registrul contabil ţinut de cei doi preoţi este reprezentat de un... caiet studenţesc. Şi părerile oamenilor privind acest caz sunt împărţite: unii consideră că preoţii ar trebui să facă pace şi să ţină împreună slujbele, alţii cred că fiecare ar trebui să slujească acolo unde li s-a făcut transferul.

Localnici cu păreri diferite

„Nu e frumos ceea ce fac preoţii Poneavă şi Savu. Să vocifereze prin sat tot felul de vorbe şi să consume alcool mai tot timpul. Capul răutăţilor în acest scandal e preotul Poneavă, care vrea să slujească aici în continuare sau dacă nu, să se pensioneze, iar apoi să lucreze tot cu normă întreagă. Crâsnicul poate confirma tot ce se întâmplă în Biserică dar nu cred că are curaj să vorbească. Mai bine ar fi să rămână preotul Botezatu care a reuşit să strângă mai mulţi oameni la slujbă decât ceilalţi doi la un loc, de două ori cât l-am văzut eu în Biserică. E un om bun, care îşi face doar datoria”, ne-a declarat Ioan Cojan, fostul epitrop al Bisericii. Baba Mariana, o localnică a adăugat că, „nu ştiu foarte multe despre ce se întâmplă în Biserică, decât ce am auzit de la oameni. Pentru mine mai bine s-ar lăsa de scandaluri şi ar rămâne amândoi să slujească pentru că sunt preoţi destul de buni. În privinţa a ceea ce vorbeşte lumea ştiţi cum e, gura lumii vorbeşte mult dar puţine adevăruri grăieşte. Pot fi doar zvonuri, iar preotul Poneavă e cel mai deştept om pe care l-am văzut. Nu am nimic împotriva preotului Botezatu, dar ar trebui să găsească o cale de înţelegere, iar oamenii să încerce să nu mai fie aşa dificili şi răi”.

 

La Episcopie problema e rezolvată

Toată această poveste este cunoscută şi la Episcopie dar din punctul lor de vedere această problemă este rezolvată. „Ştim de problema preoţilor din Şiria dar eu ştiu că s-a rezolvat această problemă. Cunoaştem şi acuzele oamenilor dar nu are rost să intrăm în detalii deoarece nu mai sunt de actualitate. Acesta se va întoarce la Biserica unde a slujit. Detalii vă poate da părintele Micoroi care s-a ocupat de această problemă”, ne-a declarat părintele Pop. Contactat telefonic, părintele Traian Micoroi, consilier bisericesc nu a dorit să comenteze în niciun fel situaţia creată menţionând că, „nu sunt mandatat să fac declaraţii în acest sens. Luaţi legătura cu Preasfinţitul.” Am încercat să luăm legătura şi Episcopul Aradului, Timotei Seviciu, dar de la Episcopie ni s-a spus că nu este în oraş în aceste zile şi să revenim luni. Singurul cu care am putut lua legătura telefonic a fost părintele Savu, care a conchis că, „îmi pare rău de vorbele scoase de oameni care au condus la această situaţie. Nu e nimic adevărat din ceea ce s-a spus despre mine. Trebuia să investesc în Biserică din salarul meu? Normal că nu am putut face decât cu ajutorul enoriaşilor. De asemenea, noul preot care a venit s-a impus singur,  nu a fost prezentat de Protopopie sau de Episcopie, ci a fost impus de primar şi de profesorul Marcel Priescu. Nu pot să cred că oamenii pot spune astfel de lucruri despre mine şi preotul Poneavă, când ne-am străduit atât pentru ei şi pentru comunitatea în care trăim”.

Vom reveni.

Corina Tîmpa

Sursa: Glasul Aradului

Autor: Corina_Timpa ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Glasul Aradului
fashiondays.ro