Stire

Industria ?n declin - Criza economică aduce şomajul ?n Arad

21.10.2008 ⋅ 0 comentarii

Deşi se părea că nu vom fi afectaţi de criza economică, totuşi  câteva sute de arădeni vor ajunge şomeri în aceste zile. Aceştia sunt angajaţi ai firmelor care produc componente auto pentru mărci de prestigiu din întreaga lume. Unii vor fi trecuţi în şomaj tehnic, alţii concediaţi, în funcţie de soluţia aleasă de fiecare firmă.

Declaraţie politică cu acoperire în economie

Criza economică mondială poate atinge şi România. A spus-o şi Theodor Stolojan, sâmbătă, la Arad. Liderul democrat-liberal, specialist în macro-economie, spunea: „Sunt două canale prin care România poate să se contamineze de ce înseamnă criza internaţională. Primul canal este cel financiar pe care deja îl simţim. Cei care au luat credite, plătesc dobânzi mai mari, România are o datorie externă deja foarte mare, plăteşte costuri mult mai mari de finanţare, avem deja semnale privind reducerea fluxului de investiţii străine în România. Aţi văzut o decizie recentă a lui Voest Alpine de a nu mai investi în România. Al doilea canal este legat de contracţia economică care are loc în SUA şi în ţările din Uniunea Europeană şi care va avea implicaţii  directe, repet, directe, nu indirecte cum tot discutăm noi, pentru că noi avem în România fabrici care fac componente pentru automobilele care se asamblează în Uniunea Europeană, unde producţia se reduce”. Ceea ce părea a fi doar o teorie, în Arad are, din păcate, o reflectare directă care afectează uzinele constructoare de componente pentru industria auto.

Criza loveşte firme din Arad

În Zona industrială, dar şi în judeţ, mai multe firme produc componente auto pentru mărci auto de prestigiu. Cum criza economică a afectat în primul rând industria constructoare de autoturisme, s-a redus automat şi producţia de componente. La Takata sunt 4.500 de angajaţi. De peste o lună de zile a început să scadă numărul comenzilor. „Am luat imediat măsuri ca să reducem cancerul care ne-a afectat şi pe noi”, a declarat Lucian Lengyel, liderul sindical al angajaţilor firmei. El a povestit că partenerii străini, clienţii pentru care produceau componentele şi-au redus producţia. Ei au trimis scrisori prin care confirmau ori închiderea, falimentul, ori probleme financiare şi solicitau fie reducerea comenzilor, fie anularea lor. În aceste condiţii ar fi trebuit să se facă concedieri, dar s-a discutat, s-a negociat cu administraţia firmei şi s-a decis reduce-rea programului pentru secţiile care nu mai aveau comenzi. Situaţia nu s-a redresat. Săptămâna trecută, în Spania, firma Nissan a disponibilizat 1.600 de persoane. Concedieri masive au avut loc şi la clienţii din Anglia. În Germania s-au închis mai multe firme care produc autoturisme: o filială Opel, una Mercedes, una Ford. Ultima veste rea a venit din Belgia: s-a închis o fabrică de autoturisme Opel. Situaţia a devenit tot mai tensionată. „Boardul firmei noastre se află în Germania şi a hotărât şi pentru fabrica de la Arad să se facă concedieri”, a povestit Lucian Lengyel. Era vorba de 500 de salariaţi. Atunci a intervenit sindicatul. Au negociat cu administraţia, au invocat legea, iar patronatul nu a avut prea multe alternative. De la Takata, la Arad nu va fi nimeni dat afară, dar, până situaţia se va redresa, muncitorii vor rămâne într-un fel de şomaj tehnic: angajaţii vor fi retribuiţi cu 75% din salariul de bază. Majoritatea salariaţilor de la Takata au însă probleme bancare, având două-trei credite.

La Leoni, în Zona industrială, dar şi la Delphi Packard Ineu situaţia este mai dură: se întocmesc preavizele pentru concedieri. Nici alte firme din judeţ producătoare de componente pentru autoturisme nu au o situaţie mai bună. Nicolae Groşan, director al Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Arad a declarat că la o recentă întâlnire economică de la Viena a aflat că o fabrică aparţinând General Motors şi-a trimis 2.000 de angajaţi în concediu. Conducerea firmei speră într-o redresare rapidă, dar şi alte firme multinaţionale şi-au redus activitatea.

Sursa: Glasul Aradului

Autor: Sorin Trocan ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Glasul Aradului
fashiondays.ro