Stire

Apa minerală s-ar putea scumpi de zece ori

06.03.2009 ⋅ 0 comentarii

Apa minerală este o afacere în permanentă creştere în România pentru că românii consumă din ce în ce mai rar apă de la robinet. Însă izvoarele minerale sunt resurse pe care statul român le dă aproape gratis producătorilor de apă minerală. În unele cazuri, statul mai aduce şi bani de acasă pentru a plăti mari firme de îmbuteliere să-şi facă profituri formidabile cu apa statului.Apa minerală aparţine în România statului. Societatea Apelor Minerale vinde produsul pe care îl comercializează firmelor de îmbuteliere, urmând mai apoi să plătească redevenţa statului. Doar că Societatea Apelor Minerale este ca oricare altă societatea de stat. Funcţionează după un principiu aberant. Mai exact, încasează pe litrul de apă mai puţini bani decât taxele pe care urmează să le plătească.Într-un singur an, Societatea Apelor Minerale încasează pe toate apele României circa 10 milioane de lei noi. O cifră ridicol de mică şi care poate fi comparată cu cea a vânzărilor la PET, făcute de un supermarket de cartier. Asta pentru că firmele de îmbuteliere plătesc pentru apa minerală doar 0,9 bani pe litru. De la izvor şi până la raft, preţul apei minerale creşte în medie cu 1.600% şi ajunge undeva la 1,5 lei.

Problema este că Societatea Apelor Minerale trebuie să dea statului o redevenţă de 1,68 de bani pe litrul de apă. Aşa se face că, în cazul câtorva contracte importante, statul subvenţionează mascat preţul apei minerale.Acum statul vrea să majoreze redevenţa de 10 ori. Şeful SNAM spune că în cazul în care redevenţa ar creşte, societatea o să majoreze şi ea preţul unic aplicat producătorului. Nu ştie încă dacă o să fie tot un tarif unic sau unul diferenţiat în funcţie de cantităţile de apă exploatate.Cei de la SNAM nu vor taxe mai mari invocând scumpirea apei. 85% dintre producătorii de apă minerală îşi desfăşoară activitatea prin intermediul Societăţii Naţionale a Apelor Minerale iar anul trecut au extras şi vândut 1,6 miliarde de litri de apă minerală.

Sursa: Observator.info

Autor: Observator ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro