Stire

Primăria Arad este invitată de Pro Urbe să marcheze o premieră europeană ?n municipiu

22.05.2009 ⋅ 0 comentarii

Preşedintele Asociaţiei Pro Urbe, Bujor Buda, aduce în atenţia municipalitãţii un alt obiectiv istoric al Aradului.  „Vã semnalez existenţa unei importante mãrturii arãdene de prioritate europeanã, singura într-o stare bunã şi cu posibilitãţi de restaurare şi vizitare”, scrie Bujor Buda într-o adresã cãtre Primãria Municipiului. Este vorba despre o staţie de colectare şi transport a apelor menajere, care ar putea constitui un obiectiv turistic de primã importanţã, situat în centrul oraşului.Iatã povestea acestui obiectiv: Între anii 1894-1896, pe vremea primarului Gyula Szalacz, în Arad se realizeazã cea mai amplã acţiune de modernizare a alimentãrii cu apã potabilã şi implicit a canalizãrii. Se construieşte Uzina de Apã nr. 1, Castelul de Apã, reţele de alimentare şi de canalizare. Canalizarea ce cuprindea oraşul de atunci, avea o reţea de 18 km, conducte din bazalt englezesc, considerate „fãrã moarte”. Executantul lucrãrii, participant la licitaţie, a câştigat, iar dupã probe tehnologice pe durata a 6 luni, în 15 noiembrie 1896 inaugureazã punerea în funcţiune oficialã a întregului sistem, alimentare, canalizare şi tratare.Pentru partea de canalizare, firma realizeazã în premierã europeanã sistemul Shonne de colectare şi transport a apei menajere, având ca agent de vehiculare aerul comprimat furnizat central de Uzina nr. 1 din strada Ineului. Scurgerea apei menajere spre staţia de epurare, în sistemul – dinţi de fierãstrãu – era asiguratã de 14 puncte de colectare şi transvazare cu aer comprimat. Printr-un miracol, un singur punct de colectare s-a pãstrat într-o stare aproape completã şi este situat între bulvardul Revoluţiei şi strada Crişan. Hornuri de aerisire şi evacuare a gazelor mai sunt pe strada Mãrãşeşti, pe strada G. Coşbuc şi la punctul amintit mai devreme. Sistemul Shonne funcţioneazã pânã în 1968, când aerul comprimat se înlocuieşte cu pompe.„Închei rugându-vã sã ţineţi seama de cele semnalate şi cu ocazia lucrãrilor de reabilitare a liniilor de tramvai din zonã, sã dispuneţi lucrãrile necesare de restaurare, marcare cu o placã comemorativã şi includerea în circuitul turistic municipal. Cu aceastã ocazie rog Primãria Arad sã marcheze la Podgoria, cu o placã comerativã, existenţa începând cu 1913 a capãtului de linie şi a gãrii terminus pentru trenul electric arãdean, printre primele de acest fel din Europa”, încheie preşedintele Pro Urbe.

Sursa: Observator.info

Autor: Dana Mirea ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro