Stire

Sesizarea noastră s-a confirmat: superficialitatea funcţionarilor a pus o piedică autostrăzii Arad-Nădlac!

15.06.2009 ⋅ 0 comentarii

Specialiştii din Ministerul Transporturilor, la asemenea proiect de importanţă naţională, nu sunt în stare să descopere proprietarii reali ai terenurilor! Activitatea lor primeşte astfel valenţe de amatorism ieşit din comun şi poate întârzia termenii de predarea a amplasamentului pentru începerea lucrărilor! Ministerul Transporturilor reanalizează acum Ordonanţa de Urgenţă pentru expropriere, fiindcă din ignoranţă au fost omişi zeci de proprietari. Pentru că şi calculele de cost care s-au bazat pe situaţia eronată trebuie refăcute, diferenţa de valoare faţă de suma prevăzută iniţial va depăşi 20 milioane de euro! Mass-media au descoperit însă şi alte “goluri” pe traseul autostrăzii, care vor creşte factura despăgubirilor şi atrag atenţia asupra manierei neprofesioniste cu care, la nivel de minister, este tratată problema autostrăzii Nădlac-Arad! Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii ne-a dat dreptate: sunt probleme pe tronsonul viitoarei autostrăzi Arad-Nădlac. Lucrările nu pot începe atâta timp cât situaţia juridică a terenurilor pe care va trece autostrada nu a fost rezolvată. Or, modul în care s-a făcut exproprierea pe traseul autostrăzii Arad-Nădlac (mai precis, pe inelul de centură care face legătura cu autostrada) a lezat interesele legitime ale unui grup de 18 proprietari. În locul lor s-a dorit exproprierea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice Gheorghe Ionescu-Siseşti, în baza unei declaraţii simple, potrivit căreia terenul nu era în litigiu  statul ar fi intrat astfel gratuit în posesia terenului respectiv. Numai că încă din anul 2005 cei 18 proprietari se judecau pentru redobândirea dreptului lor de proprietate pe respectivul amplasament. Cum scriam, în momentul exproprierii aceştia obţinuseră deja sentinţele judecătoreşti care îi puneau în posesie. Ministerul Transporturilor s-a sesizat în urma demersurilor noastre şi a ajuns la aceeaşi concluzie pe care am tras-o şi noi: s-a făcut o greşeală care trebuie corectată, pentru că lucrările la autostradă nu pot începe cu ignorarea dreptului de proprietate a deţinătorilor de terenuri, pentru că, aşa cum subliniam, Constituţia, care este legea fundamentală a statului român,  nu garantează asfaltul, ci proprietatea!Situaţia aceasta generează o întrebarea firească: dacă cei de la Departamentul Juridic al Ministerului nu sunt în stare să identifice corect terenurile şi proprietarii acestora, atunci ce pretenţii putem avea referitor la termenele stabilite pentru autostradă?După sesizarea din ziarului Observator, dar şi a presei centrale, la nivel decizional lucrurile au început să se mişte. „S-a creat o situaţie contradictorie care trebuie rezolvată în cel mai scurt timp! Parcelele de teren menţionate fac obiectul şi unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă prin care aceste terenuri ce ar aparţine unor persoane fizice ar fi preluate de la Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice Gheorghe Ionescu-Siseşti. Vă revine sarcina ca în cazul în care se confirmă aspectele din notificarea menţionată să întreprindeţi demersurile necesare în vederea retragerii ori corectării Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului, precum şi demararea procedurilor de expropriere pentru parcelele de teren respective (dacă este util pentru lucrarea respectivă)”, se arată în adresa directorului general adjunct al ministerului, Dana Galben Răchilă, către directorul general al Companiei Naţionale de Drumuri şi Autostrăzi, Dorina Tiron.Răspunsul Dorinei Tiron ne determină să credem că, exact aşa cum afirmasem în articolele noastre, Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi nu a verificat afirmaţiile presupuşilor proprietari, în momentul formulării exproprierilor, şi le-a luat de bune, fără să le confrunte cu actele de proprietate. În realitate, în loc să fie bazate pe titluri de proprietate, deciziile au fost bazate pe documente de măsurătoare cadastrală, ceea ce în termeni vulgari înseamnă că funcţionarii au considerat că dacă cineva fotografiază o casă, înseamnă că este sigur casa sa! „Având în vedere realizarea obiectivului de interes naţional Autostrada Arad-Timişoara-Lugoj, a fost iniţiat proiectul de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului care viza darea în administrarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii a unor suprafeţe de teren de 285 118 mp, aflate în domeniul public al statului, din administrarea Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice Gheorghe Ionescu-Siseşti – Staţiunea de Cercetarea Dezvoltare pentru Creşterea Bovinelor Arad. La solicitarea CNADR - Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice Gheorghe Ionescu-Siseşti şi-a exprimat acordul pentru transferul suprafeţei de teren de 258 118 mp, menţionând totodată că aceste suprafeţe fac parte din domeniul public al statului, precum şi că suprafeţele de teren care fac obiectul transferului nu fac obiectul unor contracte de concesiune sau al unor cereri de retrocedare. Nu înţelegem afirmaţia Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice Gheorghe Ionescu-Siseşti cu privire la situaţia juridică a terenurilor care fac obiectul transferului, având în vedere că Societatea Civilă Profesională de Avocaţi Dănescu, Dănescu şi Asociaţii ne răspunde că Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice Gheorghe Ionescu-Siseşti  a fost parte într-un proces de restituire a terenurilor din anul 2005. Direcţia de Proiect din cadrul CNADNR a solicitat Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice Gheorghe Ionescu-Siseşti un punct de vedere pentru clarificarea aspectelor semnalate, urmând ca proiectul de act normativ să fie amendat în consecinţă”.Desigur, această situaţie va genera pentru statul român o cheltuială neprevăzută. În cazul în care terenul ar fi fost transferat de la Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice Gheorghe Ionescu-Siseşti la Ministerul Transporturilor, costul era zero. Acum însă, chiar dacă am calcula la preţul mediu plătit pe tronson (70 euro mp) pentru despăgubiri, rezultă o sumă de 18 milioane de euro. Cel puţin 18 milioane! În plus, în general, la exproprieri, se ţine cont şi de despăgubiri pentru suprafeţele de teren care din pricina investiţiei respectiv devin neutilizabile, iar proprietarii sunt depăgubiţi şi pentru acestea – deci suma va putea ajunge la peste 20 de milioane de euro.Cu asta însă lanţul slăbiciunilor pentru pregătirea terenului autostrăzii nu se închide! Potrivit unei informaţii pe care am primit-o de la persoanele care urmează să fie expropriate, există “goluri” pe tronson, adică terenuri peste care va trece autostrada, dar nu au fost expropriate! Este vorba de zeci de mii de metri pătraţi, care pot da peste cap şi termenele de predare a terenului, dar şi calculele financiare pentru expropriere.Nu s-au dat banii pentru exproprieri, cei din minister nu ştiu cine sunt proprietarii de drept asupra parcelelor care vor fi expropriate, există “goluri” substanţiale pe tronsonul autostrăzii. Toate acestea, însumate, creează tabloul real al pregătirilor pentru demararea unei investiţii capitale, de importanţă naţională strategică: lucrurile se fac superficial, neprofesionist, într-un stil pompieristic incredibil, care ne face să înţelegem de ce în România autostrăzile noi avansează mai încet ca melcul dinspre vorbele multe spre faptele concrete.

Sursa: Observator.info

Autor: Andrei Ando ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro