Stire

Conflict ?ntre societăţile de asigurări şi service-urile auto

22.07.2009 ⋅ 0 comentarii

Asiguratorii cautã sã reducã substanţial costurile, în condiţiile în care piaţa este în scãdere şi se înregistreazã o lipsã de lichiditãţi. Astfel, ajung sã cumpere singure piese de schimb, ceea ce nemulţumeşte service-urile Service-urile auto îi acuzã pe unii dintre asiguratori cã le iau pâinea de la gurã, transformându-se, ilegal, în achizitori de piese auto şi cã întârzie din ce în ce mai mult cu plãţile pentru decontarea serviciilor de reparaţie efectuate pe baza poliţelor de asigurare RCA şi Casco. În replicã, firmele de asigurãri susţin cã nu fac decât sã încerce, în limitele legii, sã reducã din costurile de reparaţie ale maşinilor asigurate avariate.Asociaţia Societãţilor de Service Auto Independente (ASSAI) a anunţat cã a sesizat Comisia de Supraveghere a Asigurãrilor (CSA), Consiliul Concurenţei şi Garda Financiarã în legãturã cu anumite „practici abuzive şi anticoncurenţiale” ale asiguratorilor Allianz-Þiriac şi Omniasig în relaţia lor cu unitãţile reparatoare de autoturisme. ASSAI acuzã companiile de asigurãri cã îşi exced obiectul de activitate - asigurãrile - prin aceea cã achiziţioneazã direct piesele auto de la furnizori, tãind, astfel, una dintre sursele de venituri ale service-urilor, şi anume adaosul comercial aplicat acestor piese. În plus, susţine ASSAI, asiguratorii cumpãrã respectivele piese la preţuri mult mai mari decât cele la care acestea ar putea fi oferite de service-urile auto şi impun acestora sã colaboreze doar cu furnizorii de piese agreaţi de companiile de asigurãri. Service-urile mai reclamã faptul cã piesele auto achiziţionate de asiguratori pentru reparaţiile necesitate de autovehiculele asiguraţilor cu daune nu sunt originale şi cã, dat fiind cã facturile se emit pe numele asiguratorilor, garanţia la piese nu poate fi transferatã clientului, care, astfel, beneficiazã doar de garanţia de manoperã. În replicã, asiguratorii spun cã au semnat parteneriate cu firme furnizoare de piese auto, care fixeazã condiţii privind calitatea, rapiditatea livrãrilor şi preţul pieselor de schimb necesare reparãrii autovehiculelor asigurate. „Nu poate fi vorba de o intenţie din partea Omniasig de a comercializa piese auto, iar obiectul parteneriatului face parte din activitatea de lichidare a daunelor inclusã în definiţia legalã a activitãţii de asigurare”, a anunţat Omniasig, într-un comunicat.Asiguratorul mai susţine cã, în convenţia încheiatã cu furnizorul de piese, facturile fiscale vor fi emise pe numele clientului asigurat şi trimise asiguratorului, care va achita contravaloarea facturii. „În convenţia încheiatã s-a stipulat cã firma furnizoare de piese se obligã sã acorde garanţie pentru piesele livrate, în conformitate cu legislaţia în vigoare, garanţie de care va beneficia asiguratul”, se mai aratã în comunicatul Omniasig.În plus, asiguratorii susţin cã acuzaţia ASSAI cu privire la faptul cã firmele de asigurare ar cumpãra piese de schimb la preţuri mai mari decât ar face-o service-urile este absurdã, întrucât interesul companiilor este tocmai acela de a-şi reduce cât mai mult posibil costurile. Plãţile întârzie, din cauza lipsei lichiditãţilorService-urile auto independente mai acuzã firmele de asigurãri cã achitã cu întârzieri din ce în ce mai mari deconturile aferente serviciilor de reparaţie efectuate pe baza poliţelor de asigurare RCA şi Casco. Acestea susţin cã termenul mediu de soluţionare a unui dosar de daunã s-a majorat la 60-65 de zile şi cã existã şi cazuri în care, între momentul evaluãrii daunei şi cel al plãţii despãgu-birilor, respectiv al efectuãrii decontului corespunzãtor cãtre service-urile reparatoare, trec şi peste 90 de zile. Asiguratorii vând mai puţine poliţe noi, în special din cauza prãbuşirii pieţei de autoturisme noi în general şi a celei de leasing în special, reînnoirile de contracte scad, iar unii asiguraţi nu-şi mai pot plãti primele, din lipsã de lichiditãţi, ceea ce afecteazã fluxul de numerar al firmelor de asigurãri. Mai mult, 15% din posesorii de autovehicule intenţioneazã sã renunţe anul viitor la încheierea unei poliţe RCA, din cauza preţurilor mari ale acestora şi a crizei financiare, reiese dintr-un studiu realizat la începutul acestui an. Una dintre cauzele acestui fenomen este aceea cã, în anii anteriori, în care piaţa creştea anual cu procente exprimate prin douã cifre, asiguratorii s-au obişnuit sã practice aşa-numita „subscriere de cash-flow“, adicã sã se bazeze pe încasãrile din subscrieri curente pentru achitarea daunelor trecute. În plus, de anul acesta, potrivit unei noi norme a CSA, asiguratorii vor trebui sã punã deoparte mai mulţi bani sub formã de rezerve pentru daune produse şi neavizate pe poliţe RCA, ceea ce va afecta şi mai mult fluxul de numerar al companiilor. În consecinţã, se majoreazã întârzierile la achitarea despãgubirilor cuvenite deţinãtorilor de poliţe, ca şi cazurile de refuzuri nejustificate la platã.

Sursa: Observator.info

Autor: Observator ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro