Stire

?Un profesor de anul ?nt?i, care are norma didactică de 16 ore pe săptăm?nă, c?ştigă mai mult dec?t un primar?

11.08.2009 ⋅ 0 comentarii

Interviu cu primarul oraşului Sebiş, Gheorghe Feieş
- Domnule primar, iată că acum guvernul Boc a anunţat exact ceea ce spuneaţi Dumneavoastră deja de câţiva ani: că este nevoie de o reducere a numărului agenţiilor. Credeţi că momentul ales este oportun?- Da, este. Era oportun să se întâmple mai repede, dar niciodată nu este prea târziu. Sunt convins că premierul ar fi făcut mai repede acest gest dacă exista mai multă înţelegere în coaliţia de guvernare. Este oportun, pentru că suntem în plină criză economică, fiind foarte necesare reformele, restructurările în ceea ce priveşte agenţiile naţionale care sunt în număr jenant de mari.   - Care agenţii consideraţi că ar trebui restructurate şi pe ce criterii?- Sunt agenţii înfiinţate care nu îşi au rostul absolut deloc în societatea românească. Să înfiinţezi o Agenţie Naţională pentru Egalitatea de Şanse Între Bărbaţi şi Femei este absurd, având în vedere că la noi prin Constituţie bărbaţii şi femeile au drepturi egale. De când s-a înfiinţat Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici merge treaba mai rău! Şi noi ştiam că poţi trece un funcţionar dintr-o clasă în alta în funcţie de pregătire, nu era necesar avizul Agenţiei. Exemplele pot continua. Este îmbucurător faptul că din 227 de agenţii naţionale mai rămân doar 107, din câte am văzut la ultimele informări date de guvern. - Dar aceste agenţii nu au fost înfiinţate tocmai pentru a răspunde unor cerinţe europene?- Majoritatea au fost înfiinţate de către guvernele anterioare şi au urmărit în general satisfacerea cu anumite posturi a clientelei politice, cum de altfel viaţa demonstrează că atunci când este vorba de coaliţii la guvernare există tendinţa de creştere a numărului de ministere. Sunt convins că dacă PSD va fi scos de la guvernare numărul acestora se va reduce.  - Bine, dar două ministere noi, Turismul şi Tineretul, au fost create secial pentru PD-L.- Nu special pentru PD-L. Au fost create la înţelegere cu Coaliţia, pentru că dacă ele nu s-ar fi înfiinţat, foarte bine noi puteam lua alte două portofolii, fie Munca, fie Internele, fie Învăţământul. Întâmplarea face ca ele să fie la PD-L.  - Cu mai puţini funcţionari în aparatul guvernamental nu va fi afectat actul administrativ, relaţia dintre instituţiile statului şi cea cu cetăţenii?- Absolut deloc! Trebuie urgent acţionat la descentralizare. Descentralizarea rezolvă aceste probleme, precum Legea Salarizării Unice sunt convins că va rezolva problemele marilor nedreptăţi sociale create de actualul sistem de retribuire, premiere şi alte avantaje, unele de-a dreptul jenante, prime, sporuri peste nivelul bunului simţ. - Dar nu este absurd că există primării de oraşe de 8000-9000 de locuitori, care au câte 300-400 de angajaţi, chiar şi în judeţul Arad? - Este mult, dar vreau să vă spun că şi personalul însoţitor al persoanelor cu handicap este angajat cu carte de muncă tot la primării, dar nimeni nu a verificat dacă acei handicapaţi chiar sunt bolnavi sau nu. Asta certifică numai anumiţi medici “specializaţi” în aşa ceva. O adevărată autonomie locală reglează aceste chestiuni, ca şi piaţa care reglează preţurile. Dacă un Consiliu Local la o primărie de 8000 de locuitori are 300 de angajaţi, vine vremea când electoratul va sancţiona acest lucru. Nu trebuie ca falşii analişti să se frământe! Fiecare se întinde atâta cât îi e bugetul, pentru că salariile la oraşe nu sunt subvenţionate, ca la comune, de către guvern sau de Consiliul Judeţean, ci provin din resurse proprii.  - Se pune problema austerităţii bugetare: cum afectează această austeritate comunitatea din Sebiş?- Bineînţeles că afectează şi comunitatea noastră, în sensul că a trebuit să îngheţăm o perioadă finalizarea anumitor investiţii. Sperăm că perioada aceasta va fi scurtă, că guvernul va acţiona în a sprijini concret administraţiile locale prin alocarea de fonduri care să compenseze perioada 2007-2008, atunci când anumite primării, în mod deosebit cele de alte coloratură decât PNL, au avut de suferit. În situaţia în care se va întâmpla acest lucru şi eu sunt convins că Guvernul se va ţine de cuvânt, întrucât a promis că va plăti facturile restante din perioada Guvernului Tăriceanu, eu zic că în multe dintre localităţile ţării se va intra într-o activitate normală.  - Există şi la funcţionarii din primării sporuri absurde, cum spuneaţi Dumneavoastră.- Primăria din Sebiş este probabil printre puţinele din judeţ şi din ţară care nu a dat aceste sporuri.  - Şi nu aţi fost daţi în judecată?- Există o anumită solidaritate la nivelul instituţiei. Dar nu este mai puţin adevărat că anumite sindicate tot timpul au căutat să facă presiuni în acest sens şi chiar au şi reuşit să creeze presiuni. Noi cerem să se creeze o echitate din acest punct de vedere, pentru că există mari nedreptăţi. Vă dau un exemplu: o secretară tehnică de la liceu are venitul mai mare decât un primar de oraş (mă refer la venit, nu la salariu); sau o asistentă medicală de cabinet medical care a trecut acum la primărie are sporuri care îi împing veniturile mai sus decât ale unui primar. Un profesor de anul întâi, care are norma didactică de 16 ore pe săptămână, are câştigul mai mare decât un primar. Am dat câteva exemple vizavi de funcţia pe care o am. Sunt mari inechităţi. Ultimii 20 de ani în România s-au creat mari nedreptăţi între clasele sociale, între cetăţeni ai acestei societăţi, neţinând cont de importanţa muncii prestate, de pregătire, de aportul efectiv pe care îl aduce în folosul societăţii. Câştigurile s-au instituţionalizat, s-au legalizat venituri care sunt cu atât mai mari cu cât munca depusă este mai mică sau mai lipsită de importanţă. Astfel că au fost create din acest punct de vedere situaţii de-a dreptul absurde. - Aţi ratat “la mustaţă” intrarea în Parlament: în acest moment de criză credeţi că ar fi fost mai confortabil să fiţi deputat şi nu primar?- Părerea mea este că în orice situaţie, şi mai ales în situaţii de criză, dar în orice situaţie, ca primar este mult mai greu. Aici este vorba de munca concretă, de răspunderea concretă! Mai mult decât atât, un primar este mai uşor atacabil, în sensul că i se poate face rău în mod necinstit şi ilegal de către indivizi politici, prin trafic de influenţă la instituţiile deconcentrate ale statului. În general, cei care au ajuns în posturi fără o competiţie, sau printr-o competiţie incorectă, sunt cei care se ocupă de asta şi fac mult rău în jurul lor, semenilor lor şi au apucături “neortodoxe” în a comunica cu adversarii politici.

Sursa: Observator.info

Autor: Andrei Ando ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro