Stire

Cea mai proaspătă bancă comercială din Rom?nia, Feroviara, a fost prezentată ieri, la Bucureşti!

13.11.2009 ⋅ 0 comentarii

Proprietarul Băncii Comerciale Feroviara este omul de afaceri Valer Blidar, preşedintele grupului Astra, care deţine şi compania Astra Vagoane Călători. În pregătirea demarării afacerii au fost investiţi 6,5 milioane de euro, iar capitalul social al băncii este de 10 milioane de euro. În anul 2010 banca îşi propune să atragă resurse de 100 de milioane de euro. Banca va avea la Arad o agenţie şi o sucursală: una în cartierul Grădişte, cealaltă pe strada Horea.
Joi. 12 noiembrie. Ora 7.30. Agitaţia de dimineaţă de la Gara de Nord din Bucureşti se înteţeşte. Aerul tăios de sfârşit de toamnă e spart de un claxon ascuţit: Au sosit! Câteva maşini parchează la intrarea Salonului Roşu, care a fost sala de aşteptare a regelui, iar ulterior salon de protocol pentru delegaţiile străine care veneau să viziteze România. Din autoturisme coboară grăbiţi tineri cu panouri şi afişe sub braţe. Ceva mai târziu, o camionetă cu apă, răcoritoare şi platuri cu alimente opreşte în faţa uşii grele. Începe pregătirea lansării pe piaţă a primei bănci feroviare româneşti: Banca Comercială Feroviara. La ora 9 se întinde covorul roşu între coloanele de marmură. Primii oficiali ai băncii, directori şi membrii în consiliul de administraţie ajung la Salonul Roşu. Se instalează echipamentele, se aranjează scaunele şi pupitrul de unde, peste două ore, preşedintele băncii, Petre Tulin, şi proprietarul acesteia, Valer Blidar, urmează să prezinte cea mai tânără, cea mai proaspătă bancă românească. În fundal, se pregătesc paharele de şampanie, mapele de prezentare. De la Arad  ajung primii directori generali ai grupului Astra. Ora 10. Preşedintele grupului Astra, Valer Blidar, proprietarul noii bănci, începe să inspecteze locul. Femeile de serviciu aspiră covorul roşu, se fac ultimele pregătiri. Încep să sosească primii ziarişti, cei din provincie. Cu 10 minute înaintea lansării băncii, sala este deja arhiplină. Sunt 46 de jurnalişti. Patru televiziuni. E un moment mare!La 11 trecute fix, cu precizie de tren (nu, nu românesc…) începe prezentarea. Cu un afiş mare pe fundal, cu un ecran uriaş pe stânga – care susţine explicaţiile oficiale, cu grafice, imagini, texte – Valer Blidar şi Petre Tulin sunt în lumina reflectoarelor. Proprietarul vorbeşte şi asigură asistenţa că în primii cinci ani profitul băncii va fi reinvestit. Ca un adaggio, să precizăm că se estimează ca banca să fie profitabilă după trei ani de activitate. “Nu am avut nicio clipă în gând să facem o bancă sectorială. Ca o bancă să aibă succes, ea trebuie să fie o bancă universală. Banca Feroviara va avea o dezvoltare mai rapidă decât cea prevăzută iniţial în planul de afaceri, iar în următorii cinci ani profitul va fi reinvestit. Ca om de afaceri, consider că standardele existente pe piaţa bancară din ţara noastră, şi costurile, trebuie îmbunătăţite, aliniate celorlalte ţări europene. Potenţialul de creştere a seriviciilor bancare reprezintă o oportunitate pe care vrem să o valorificăm. Faptul că este vorba despre o instituţie de credit cu capital integral românesc, va avea un efect pozitiv, mai ales în contextul actualei crize, când forţa financiară este mai greu de mobilizat. Am fost verificaţi drastic de către BNR, la calitatea managerului, lichidităţile de care dispunem, posibilităţile de dezvoltare.Este un moment oportun de dezvoltare a unui astfel de proiect. Suntem singura bancă fără niciun fel de probleme din trecut, iar criza este doar un episod, peste care vom trece cu bine. Ştiu că şi copiii născuţi în timpul foametei au devenit mai târziu oameni chizbuiţi, competenţi şi raţionali.”Petre Tulin, directorul general şi preşedintele Consiliului de Administraţie al Băncii Feroviare începe o prezentare cuprinzătoare: „Aş vrea să mă refer la câteva elemente cheie care stau la baza proiectului nostru, politica noastră comercială şi strategia de dezvoltare. Vreau să mă concentrez asupra acelor elemente care ne diferenţiază de celelalte bănci. Argumentele pentru susţinerea proiectului nostru sunt legate de potenţialul enorm pe care îl are piaţa serviciilor bancare din România, mai ales raportat la discrepanţele faţă de celelalte ţări din Uniunea Europeană. Noi ne vom defăşura activitatea în piaţa reală şi suntem interesaţi de clienţii care optează pentru serviciile noastre. Noi ne aşteptăm ca în următorii 4-5 ani economisirea să crească cu 20%. Ne aşteptăm şi la o creştere a ponderii pe termen mediu şi lung, şi un lucru foarte important îl reprezintă reducerea marjelor şi a costurilor operaţionale. Banca Comercială Feroviara are un capital social iniţial de 45 de milioane de RON. Avem sediu în str. Popa Tatu. Acţionariatul este format din Valer Blidar (90,5%), Atelierele CFR Griviţa Bucureşti (9,5%) – cel puţin din perspectiva structurii acţionariatului aparţinem domeniului feroviar. În Consiliul de Administraţie am optat şi pentru doi membri din comitetul de conducere, iar ceilalţi membri sunt prof. Nicolae Dardac, prof. Vasile Răileanu, directorul financiar al grupului de firme Astra, Gheorghe Sârbu. Preşedintele Consiliului de Administraţie este Petre Tulin, iar vicepreşedinte Laurenţiu Bouleanu.”La 11.30 începe sesiunea de întrebări. Sunt multe. Tulin şi Blidar răspund pe rând: din 2011 şi-au propus să acorde credite pentru investiţii, credite ipotecare pentru persoane fizice, derularea unor linii externe; să se adreseze şi firmelor şi companiilor din sectorul feroviar şi să ofere servicii sutelor de mii de angajaţi, carduri şi credit şi de debit angajaţilor acestora; în primul an de funcţionare vor deschide 14 sucursale, în 2011 încă patru, cu prioritate în vestul ţării; în Arad vor fi două sucursale – prima operaţională din 23 noiembrie, cealaltă la scurt timp; intenţia de a deschide această bancă s-a născut cu zece ani în urmă; se vor deschide sucursale la Baia Mare, Oradea, Timişoara, Craiova; zona de est este deocamdată mai puţin reprezentată în planul de afaceri; CFR Călători şi CFR Marfă ar putea intra acţionari din anul 2010, cu 10%, fără însă să se facă adiţie de capital; în planul de afaceri s-a prevăzut o pierdere de 5,4 milioane de euro pentru primul an dar cifra reală va fi de fapt mai mică de 2 milioane; banca va deveni foarte activă pe piaţa de credite în maxim trei ani; „crizele sunt dureroase, dar necesare. O criză are rolul de asanare a economiei, iar în România economia avea anumite goluri, despre care nu ştia nimeni cât de mari sunt, nu ştia nimeni în ţară cât este altul de bogat sau de sărac, dimpotrivă speculatorii bravau cel mai tare. Această criză va scoate la lumină ce este mai bun, iar momentul zero de după criză va reda situaţia corectă a economiei. Noi avem un mare avantaj, prin faptul că nu târâm după noi credite neperformante” – spune Valer Blidar. Ora 12.07 se încheie lansarea oficială a Băncii Comerciale Feroviara. Şampanie şi urări de bine. Ce a fost mai uşor a trecut, urmează munca...  
Ce o diferenţiază faţă de alte bănci?
Răspunde preşedintele băncii, Petre Tulin: „Sunt câteva valori pe care vrem să le promovăm pe piaţa financiar-bancară din România: servicii la costuri reduse (ne-am propus de la bun început ca toate costurile să se situeze din punct de vedere al preţului la nivel minimal, în multe privinţe vom fi cei mai buni – absolut toate operaţiunile, deschiderile de conturi nu vor fi comisionate nici pentru persoanele juridice nici pentru cele fizice; pentru plăţi marja de comision va fi foarte mică); flexibilitate (vrem să oferim clienţilor facilităţi, opţiuni la produsele pe care le vom dezvolta – clientul să aibă posibilitatea să aleagă dintr-o paletă largă de opţiuni, să îşi fixeze scadenţa depozitului, să îşi customizeze scadenţa, să poată deschide depozite cu dobândă la termenele indicate de client); fidelizarea pe termen lung (să stabilim o relaţie de lungă durată cu clienţii, practic relaţia bancă-client să fie de parteneriat); operativitate (va fi un indicator foarte important, de la bun început, să facem plăţile mari în termen de cel mult 15 minute, iar plăţile mici şi mai repede).Suntem o bancă universală, vom oferi servicii bancare tuturor clienţilor, în lei şi în valută. Sunt totuşi câteva restricţii, pentru că nu este deloc simplu să începi de pildă operaţiunile cu carduri. Ne-am propus să începem activitatea cu operaţiunile în lei şi valută, în conturile curente ale clienţilor, pe segmentul corporate, IMM, persoane fizice”.
„Cu circa trei ani în urmă, noi, cei din sistemul feroviar, am gândit demararea acestei bănci, bazată pe atitudinea băncilor străine din România, neprietenoase, arogante. Am considerat că merităm un tratament mai bun. Am stabilit ca noi, privaţii, să pornim înainte din cauza piedicilor birocratice ale societăţilor de stat. Am considerat că e bine să facem parte din acest grup de acţionariat împreună cu CFR Marfă şi CFR Călători, pentru că suntem din acelaşi domeniu, chiar dacă ele sunt de stat în acest moment” – Valer Blidar.
„Este un moment oportun de dezvoltare a unui astfel de proiect. Suntem singura bancă fără niciun fel de probleme din trecut, iar criza este doar un episod, peste care vom trece cu bine”  – Valer Blidar
„Ne aşteptăm ca în următorii 4-5 ani economisirea să crească cu 20%” – Petre Tulin

Sursa: Observator.info

Autor: Andrei Ando ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro