Stire

RCA: bonusul şoferilor disciplinaţi, o scumpire mai mică

14.01.2010 ⋅ 0 comentarii

Analiza Săptămânii Financiare arată că şoferii care nu au provocat accidente în 2009 vor beneficia de o reducere de 10% a preţului la RCA, aplicată însă la un tarif de bază majorat cu 15% Noul sistem bonus malus, introdus anul acesta, îi recompensează pe şoferii care nu au provocat daune anul trecut, prin încadrarea într-o categorie de tarif mai avantajoasă, care presupune o reducere procentuală a preţului, în raport cu tarifele de bază practicate de asiguratori. Sistemul bonus malus presupune că asiguratorii majorează, de la un an la altul, tariful de primă perceput şoferilor care au înregistrat daune pe poliţele lor (malus) şi aplică reduceri de preţ pentru conducătorii auto fără evenimente rutiere (bonus). Majorările sau reducerile de preţ sunt procentuale şi se aplică la tarifele de bază RCA ale fiecărei companii din anul pentru care se încheie asigurarea. Asta înseamnă că, deşi şoferii atenţi şi disciplinaţi vor plăti, în 2010, mai puţin decât tariful de bază al asiguratorilor pe anul acesta, totuşi, comparativ cu anul trecut, ei vor scoate din buzunar mai mulţi bani, dat fiind că respectivele tarife de bază au fost majorate.Dar, pe total, şi aceştia vor plăti mai mult în 2010, întrucât respectivele tarife de bază au fost majorate de asiguratori faţă de nivelul din 2009, din cauza creşterii limitelor de despăgubire, a deprecierii leului faţă de euro, a majorării costurilor reparaţiilor auto şi a înmulţirii şi scumpirii daunelor, care pun presiune pe cash-flow-ul societăţilor de asigurare. Estimările privind scumpirea medie, faţă de 2009, a tarifelor de bază practicate de asiguratori pentru poliţele de răspundere civilă auto (RCA) merg de la 15 la 40%, iar pentru anumite categorii de clienţi preţurile pe 2010 s-au dublat. Cauzele sunt multiple. În primul rând, în 2010, pentru alinierea la legislaţia europeană, limita de despăgubire pentru pagube materiale creşte de la 300.000 la 500.000 de euro, iar cea pentru decese, vătămări corporale şi alte daune nepatrimoniale - de la 1,5 la 2,5 milioane euro. În al doilea rând, costurile de reparaţie a autovehiculelor, compuse din preţurile pieselor de schimb şi ale manoperei, au crescut continuu de-a lungul anului trecut, în primul rând din cauza deprecierii leului faţă de euro. Iar volumul daunelor a crescut într-un ritm dublu faţă de cel al primelor brute subscrise. În primele nouă luni din 2009, primele RCA au crescut cu 15%, la 1,6 miliarde de lei, iar despăgubirile - cu 33%, la 1,1 miliarde de lei. Potrivit noii norme pri­vind RCA, dacă în anul anterior emiterii noii poliţe asiguratul nu a înregistrat daune plătite, acesta va beneficia de un bonus, respectiv de o re­ducere a primei de asigurare, cu 5% faţă de tariful de bază pe 2010, în cazul în care noua asigurare se încheie pe o perioadă de şase luni şi de 10% pentru o perioadă de asigurare de un an. Astfel, luând în calcul, pentru 2009, o primă medie anuală RCA de 300 lei, potrivit estimărilor din piaţă, şi aplicând o scumpire de 15%, rezultă, pentru 2010, un tarif mediu de bază de 345 lei. La acesta, aplicând o reducere de 10%, prin acordarea unui bonus anual pentru zero daune în 2009, rezultă un tarif de primă RCA de 310,5 lei pentru 2010, adică cu 3,5% mai mare decât cel pe 2009. Iar dacă luăm în calcul o scumpire a tarifului de bază cu 40%, conducătorii auto disciplinaţi vor plăti, în 2010, un RCA de 378 lei, reprezentând o majorare de 26%.
Mai uşor de plătit
Visa Europe România se aşteaptă ca încă 2-3 mari asigurători să implementeze sisteme online de plată cu cardul în acest an, după ce Allianz-Ţiriac şi Astra Asigurări au lansat deja acest tip de facilitate.

Sursa: Observator.info

Autor: Observator ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro