Stire

Guvernul st?rneşte revolta primarilor: normative de personal imposibile pentru majoritatea primăriilor, 17.000 de oameni daţi afară din administraţiile locale!

18.01.2010 ⋅ 0 comentarii

Guvernul Boc continuă politica de „reforme bugetare” prin intenţii din ce în ce mai îngrijorătoare pentru mai multe categorii de români. În ultimele zile ale săptămânii trecute, a venit rândul bugetarilor din administraţiile locale să se teamă pentru locurile lor de muncă, Executivul scoţând la iveală un proiect de lege care taie drastic din personalul angajat în primării sau consilii judeţene. Frica primarilor este bazată pe faptul că multe primării şi-au dezvoltat o serie de servicii publice, unde lucrează oameni plătiţi de administraţiile locale.Normative şi standarde de cost Proiectul de lege iniţial prevede menţinerea unui anumit număr de angajaţi în administraţiile locale, în funcţie de populaţia localităţilor deservite. Iniţiatorul acestui unic criteriu ar fi Ministerul de Finanţe, însă ministrul Administraţiei şi Internelor, Vasile Blaga, anunţă că proiectul de lege urmează să sufere modificări în urma unor discuţii ce vor avea loc zilele acestea în Guvern. „ Nu poţi să mergi otova doar pe numărul de populaţie în aceste structuri, ci trebuie să ţii cont şi de responsabilităţile pe care le au aceste structuri. Mai este încă de lucru. Eu l-am pus spre cunoaştere opiniei publice”, a spus ministrul. La modul concret, legea ar urma să introducă normative de personal pentru angajaţii din administraţia publică şi standarde de cost pentru serviciile publice, cum ar fi cele de natură socială. Pentru a simplifica, ne folosim tot de cuvintele ministrului Blaga: „Dragi primari, preşedinţi de consilii judeţene, acest normativ şi-l permite România conform legii aprobate de Parlament. Vreţi mai mult? Pe banii voştri, nu pe transfer de la bugetul central spre bugetele locale.” Conform articolului 1 al legii, eventualele reduceri de personal (acolo unde sunt prea mulţi angajaţi), ar urma să aibă loc în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii. Articolul 4 din acelaşi proiect de lege spune că modificarea numărului de angajaţi din primării sau consilii judeţene  se stabileşte „la nivelul judeţului pe unităţi administrativ - teritoriale, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea consiliilor judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi a prefecturilor”. Deci, orice modificare va trebui aprobată prin Hotărâre de Guvern, la propunerea autorităţilor judeţene. 
Primarul Gheorghe Falcă, revoltat la adresa ministrului de Finanţe al Guvernului condus de PDL
Primarul municipiului Arad, Gheorghe Falcă, se arată a fi total nemulţumit de această lege. Pentru Observator Arădean, primarul a ţinut să-i liniştească pe salariaţii Primăriei Arad, spunând că „nu vor fi disponibilizări”. Soluţia avansată de Gheorghe Falcă ar fi „mutarea unor servicii publice în exteriorul Primăriei”. Reacţia primarului a fost însă mult mai acidă într-un cotidian central, unde a vorbit şi din calitatea sa de preşedinte al Asociaţiei Municipiilor din România. „Propunerea nu are nicio legătură cu realitatea. Din contră, costurile vor creşte, pentru că va trebui să mutăm serviciile publice în afara primăriei, ceea ce înseamnă mai mulţi angajaţi. Se întâmplă exact ca în 2002, pe vremea lui Cozmâncă”, a opinat primarul. Mai departe, Gheorghe Falcă recomandă Guvernului să reducă personalul din aparatul de stat de la Bucureşti, pentru a eficientiza sectorul public. “Nu decide domnul Vlădescu ce fac eu la Arad. Decizia este proastă. Nu există două state în România”, a conchis Gheorghe Falcă, nemulţumit de perspectiva aplicării unor ordine de la Bucureşti pentru reducerea personalului din Primăria Arad. Conform anexei proiectului de lege, în Primăria Municipiului ar trebui să rămână doar 214 angajaţi. Dincolo, la Consiliul Judeţean, numărul angajaţilor ar trebui scăzut la 130. Din informaţiile serioase, se pare că la Bucureşti se conturează o opoziţie serioasă la adresa proiectului de lege privind normativele de personal din primării şi consilii judeţene. Presiunile vor veni din partea asociaţiilor de comune, oraşe, municipii sau consilii judeţene, cei mai nemulţumiţi fiind aleşii din judeţele dezvoltate ale ţării, inclusiv Aradul. Motivul ar fi că din moment ce în judeţe precum Aradul sunt în derulare mai multe proiecte importante, nevoia de personal este mult mai mare decât într-un judeţ mai sărac în iniţiative, dar cu o populaţie la fel de numeroasă. 
Primarii din judeţ: cei mai mulţi aşteaptă forma finală a legii, unii nu o cred posibilă, alţii îi trimit pe iniţiatori la spitalul de nebuni
Gheorghe Feieş, Sebiş: „ Să aşteptăm să iasă proiectul de lege. Noi nu avem probleme, am făcut economii în decursul timpului. Avem 23 de funcţionari publici şi 32 de angajaţi pe bază de contract. Nu ştiu cum va ieşi legea, dacă va trebui vom mai face disponibilizări. Aşteptăm însă bugetul cu nerăbdare.”
Iosif Retter, Pâncota: „Am 33 de angajaţi, din care trebuie să mai rămână 26. Nu pot spune acum la cine vom renunţa. Am primit legea de la Asociaţia Oraşelor şi nu mi se pare corect să ai cu un locuitor peste 10.000 şi să poţi avea atunci 35 de angajaţi.”
Miodrag Stanoiov, viceprimar Pecica: „Am cu mult peste 35 de angajaţi. Dacă legea ne obligă vom face disponibilizări, dar noi avem nevoie de oameni pentru că suntem un oraş mare.  Avem compartiment de proiecte, de executare silită, suntem un oraş cu populaţie mare şi suprafaţă extinsă. Numai Turnu are 1200 de locuitori, cât o comună mai mică. Avem nevoie şi de serviciul juridic, şi de cel agricol”.
Viorel Enache, Sântana:„Dacă legea va intra în vigoare va trebui să facem reduceri pentru că nu vom avea fond de salarii. Cel puţin într-o anumită măsură ne gândim să iniţiem un parteneriat public-privat pentru anumite activităţi de pe raza oraşului. Noi avem mult mai mulţi angajaţi decât 35, pentru că eram încadraţi la normativele anterioare.”
Vasile Ciceac, Nădlac: „ Nu cred să facem disponibilizări, aşteptăm actul normativ. Nu vă pot da acum alte relaţii, trebuie să consult legea.”
Nicolae Mehelean, Ineu: „Noi de la întâi ianuarie 2009 am redus total sporurile, reuşind să facem o economie de 32% la cheltuielile de personal. Să vedem în ce formă va fi votată legea, iar atunci vom face o analiză”.
Gheorghe Burdan, Chişineu-Criş: „Cei care au făcut legea asta cred că au ieşit de la spital, de la nebuni! Ar însemna să dăm afară jumătate din personal! Ce vom face cu poliţia comunitară, cu evidenţa populaţiei? Una au spus în campanie şi alta văd că fac acum. Eu nu vreau să vorbesc din punct de vedere politic, dar aşa se întâmplă. Ar trebui internaţi la Mocrea cei care au făcut această lege”. 
Marius Jurcă, Lipova:„Avem 142 de angajaţi la Primărie, nu ne-am pus problema să disponibilizăm decât vreo două-trei persoane pentru acte de indisciplină. Numărul mare de angajaţi este pentru că asigurăm salubrizarea  printr-un proiect pe care îl avem cu alte trei primării din zonă. Să vedem mai întâi proiectul de lege, deocamdată nu am luat nicio decizie legată de disponibilizări. 
Aurel Radiţa, Şicula: „Nu ştiu, eu nu am văzut legea. Eu am nouă funcţionari publici şi 17 angajaţi-personal contractual. Nu cred că va fi cazul la noi să disponibilizăm. Nu cred că se va adopta această lege, cel puţin în această formă”
Vasile Bot, Şiria: „Limita la ce se referă, la funcţionari publici sau la personal contractual?  Eu la Şiria am proiecte şi servicii prin care întreţin obiective din comună, cum să dau oamenii afară? Am sală de sport, cămin cultural. Nu cred că trebuie să vorbim până nu ştim nimic concret.”
Ioan Gheorghe Florea, Gurahonţ: „Eu nu cunosc aspectele legii, însă la Gurahonţ au avut grijă consilierii să acţioneze în sensul limitării numărului de angajaţi din comună, adică au desfiinţat mai multe posturi. Am 25 de angajaţi cu personal contractual cu tot, să vedem acum, să nu ne grăbim până când nu aflăm cum arată actul normativ în forma finală.”
Cristian Branc, Seleuş: „După acea grilă., noi am putea angaja încă o persoană. Nu vom da afară pe nimeni, şi nici nu vom angaja. Nu ştiu ce va fi însă la învăţământ, la dascăli s-ar putea să existe reduceri importante”
Ioan Crişan, Vladimirescu: „La noi nu e cazul de redus personal. Suntem o comună de aproape 12.000 de persoane, dar din păcate avem dreptul la mai puţini angajaţi decât un oraş ca Pâncota care are o populaţie mai mică, dar fiindcă e oraş poate avea mai mulţi angajaţi. Noi avem 27 de angajaţi, aici intrând şi personalul contractual. Avem nevoie de personal pentru că trebuie să faci de exemplu Gospodărire Comunală, localitatea trebuie întreţinută.”
Normativele de personal unde se încadrează localităţile din judeţul Arad
Comune: până la 1500 locuitori, 10 posturi; 1501-3000 loc., 12 posturi; 3001-5000 loc., 14 posturi; 5001 -10.000 loc., 16 posturi; peste 10.000 loc., 24 posturi. Oraşe: 1500-3000 locuitori, 18 posturi; 3001-5000 loc., 20 posturi; 5001-10.000 loc, 26 posturi; 10.001-20.000 loc., 35 posturi, peste 20.000 loc., 61 posturi. Municipiul Arad: 214 posturi (categoria 100.001-200.000 locuitori). Consiliul Judeţean Arad: 130 posturi (categoria 350.001-500.000 locuitori).

Sursa: Observator.info

Autor: Observator ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro