Stire

Contractul pentru reabilitarea centrului vechi a fost semnat, constructorul promite că va face tot posibilul să termine lucrarea ?n 2010

10.02.2010 ⋅ 0 comentarii

Primarul Municipiului Arad, Gheorghe Falcã, a semnat ieri contractul pentru reabilitarea centrului istoric vechi al oraşului, un proiect finanţat în cea mai mare parte din Fondul European de Dezvoltare Regionalã. Alãturi de primarul Aradului, la ceremonia de semnare a contractului au mai participat directorul Agenţiei pentru Dezvoltare Regionalã Vest, Sorin Maxim şi Gheorghe Maxinan, director al companiei Tehnodomus, constructorul care a câştigat licitaţia pentru realizarea lucrãrii, în parteneriat cu o companie din Timişoara. Înaintea punctului culminant al ceremoniei, semnarea contractului de execuţie, directorul tehnic din cadrul Primãriei Municipiului Arad, Florin Popa, a fãcut o scurtã prezentare a proiectului. Astfel, costul total al proiectului se ridicã la suma de 58.782.037 lei, din care valoarea totalã eligibilã a proiectului este de 45.650.556 lei. Din aceastã ultimã sumã, 85% este reprezintã fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeanã, asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regionalã. Restul de 15% din valoarea eligibilã a proiectului este acoperitã de bugetul naţional (13%, valoare nerambursabilã), ce rãmâne reprezentând co-finanţarea eligibilã a Municipiului Arad (2%). În privinţa lucrãrilor efective, proiectul a fost cuprins în douã etape, ultima reprezentând doar modernizarea liniilor de tramvai de pe strãzile Dornei şi Preparandiei, investiţie pentru care Primãria nu a primit finanţare europeanã, urmând sã asigure singurã cheltuielile aferente (cheltuieli neeligibile). În prima etapã sunt cuprinse lucrãrile pentru care s-a primit finanţare de la Uniunea Europeanã, aici intrând: reabilitarea Podului Traian, a clãdirii Preparandei şi a unui numãr de 12 strãzi, incluzând utilitãţile. Cea mai mare parte a investiţiei va fi folositã pentru Podul Traian (24.756.225 lei), reabilitarea celor 12 strãzi costând 17.098.443 lei, iar utilitãţile conexe 2.783.885 lei. Pentru reabilitarea clãdirii Preparandiei va fi folositã suma de 2.048.231 lei. Contractul dintre Primãrie şi constructor a fost semnat la peste cinci ani de la elaborarea primului Studiu de Fezabilitate (sfârşitul anului 2004), Rãzvan Popa subliniind cã evenimentul de ieri s-a petrecut la un an de la semnarea contractului de finanţare şi la şase luni de la demararea procedurilor de licitaţie.  Municipalitatea vrea pod nou lângã cel vechiDupã ce a fost semnat contractul, primarul Gheorghe Falcã şi ceilalţi participanţi au fãcut o serie de aprecieri referitoare la proiect. În primul rând, Gheorghe Maxinan a declarat cã termenul de execuţie al lucrãrii este de „12 luni pentru etapa I şi 6 luni pentru etapa a II A”. Cele douã etape vor fi abordate în paralel, astfel încât directorul de la Tehnodomus sperã ca lucrarea sã fie finalizatã în 2010. „Depinde de frig şi ger, dar sperãm şi la o varã secetoasã”, a mai dezvãluit Gheorghe Maxinan. Organizarea de şantier va începe încã de luni, iar primele borduri ar putea fi scoase în jurul datei de întâi martie, în funcţie de condiţiile meteo. Pe şantier vor lucra în mare parte arãdeni, constructorii pregãtindu-se sã facã angajãri masive, „peste 250 de oameni”. Directorul ADR Vest, Sorin Maxim, a subliniat importanţa proiectului pentru arãdeni, „,mai ales cã şi constructorul este arãdean şi banii rãmân în regiune”.„Vara secetoasã” la care fãcea referire Gheorghe Maxinan va ajuta constructorii pentru realizarea obiectivului de reabilitare a podului Traian. Primarul Gheorghe Falcã a declarat cã instituţia pe care o conduce,  împreunã cu firmele constructoare,  încearcã studierea unei soluţii pentru realizarea a încã unui pod, lângã cel existent acum, care va fi reabilitat. „Încercãm, nu promitem. În proiect oricum este trecut un pod provizoriu, vom încerca sã gãsim soluţii pentru încã un pod astfel încât circulaţia sã se poatã efectiv merge pe douã benzi pe sens, douã pe un pod şi douã pe altul”, a explicat primarul. Practic, municipalitatea ar dori construirea unui pod care sã preia traficul unui sens de circulaţie. Acest deziderat depinde însã de anumite mãsurãtori efectuate la faţa locului, existând posibilitatea ca noul pod sã nu poatã fi realizat fãrã efectuarea unor exproprieri de terenuri, care ar genera costuri şi mai mari pentru municipalitate. Gheorghe Maxinan spune cã în douã sãptãmâni se va ajunge la o concluzie privind construirea podului nou, varianta fiind de preferat deoarece doar în cazul reabilitãrii celui vechi, „având în vedere traficul auto şi al tramvaielor, durata de exploatare a podului va fi de 10 ani”. „Singura problemã este de acces în zonã, pentru cã între cele douã poduri va trebui sã fie o distanţã minimã de 8 metri iar acolo sunt şi multe proprietãţi”, a mai explicat Maxinan. Un pod provizoriu oricum va fi construit şi dacã se alege doar varianta reabilitãrii, dar în acest caz urmeazã sã fie compus doar din pontoane.Pe lângã problema Podului Traian, primarul Gheorghe Falcã s-a mai referit şi la circulaţia tramvaielor pe strãzile Dornei şi Preparandiei, care se va face alternativ, pe o singurã stradã, tramvaiele urmând sã utilizeze varianta de întoarcere construitã în Piaţa Sârbeascã. De asemenea, Gheorghe Falcã a subliniat importanţa culturalã a reabilitãrii clãdirii Preparandiei. 
Falcã îşi aminteşte de opoziţie„Am vrut sã duc voturile din şedinţa de consiliu din 2005 (când s-a aprobat  studiul de fezabilitate, n.r.), sã vedem câţi au votat  şi câţi s-au opus ca Aradul sã primeascã 11,2 milioane de euro gratis. Sã vedem cine nu a avut viziune pentru dezvoltarea oraşului”, a spus primarul Gheorghe Falcã, în prima frazã dupã ce a luat cuvântul în faţa asistenţei prezente la semnarea contractului pentru reabilitarea centrului vechi. Atacul la adresa (foştilor) adversari politici s-a oprit aici, primarul continând cu un rezumat al „proiectelor de dezvoltare a Aradului care depãşesc 50 de milioane de euro. În 2004 puţini credeau cã oraşul nostru are un asemenea potenţial. Îi rog pe constructori sã fie exigenţi, Primãria a sprijinit mereu constructorii, nu e problema sã întârziem una-douã-trei luni, doar lucrãrile sã fie de calitate”,  a mai spus Falcã. O altã idee a primarului a fost aceea cã proiectele de infrastructurã derulate în Arad „au avut o logicã şi o legãturã”, exemplul fiind reabilitarea cartierului Alfa, continuându-se apoi spre Piaţa Romanã şi ulterior spre Gara Aradul Nou „prin proiectul BERD II”. Primarul a mai recunoscut existenţa disconfortului în zonele afectate de lucrãri, „dar  asta s-a terminat cu un confort mult aşteptat. Sperãm ca la sfârşitul anului 2011 se va vedea acest confort şi în Gai, Bujac, Sânicolau”, a conchis Gheorghe Falcã, referindu-se la marile probleme ale arãdenilor care locuiesc pe strãzile înfundate de noroi din cele trei cartiere, datoritã lucrãrilor la canalizare şi la reţeaua de apã.

Sursa: Observator.info

Autor: Observator ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro