Stire

Fabrica de tramvaie din Arad se pregăteşte să scoată la toamnă pe şine tramvaiul Imperio!

19.02.2010 ⋅ 0 comentarii

Lucrările de echipare şi amenajare a fabricii de pe Calea Victoriei (fosta fabrică de strunguri) sunt deja avansate, pentru ca în următoarele două luni să poată începe realizarea tramvaielor moderne Compania Astra Vagoane Călători se pregăteşte pentru fabricarea tramvaielor – ceea ce înseamnă, practic, debutul unei noi ramuri industriale în România. Imediat după semnarea contractului de colaborare cu Siemens, în a doua jumătate a lunii ianuarie, a început pregătirea halelor unde se va realiza tramvaiul Imperio – vagoane de ultimă generaţie în Europa, realizate în colaborare de firma arădeană cu societatea germană experimentată în domeniul materialului rulant. Nici Astra Vagoane Călători SA nu este novice. La Arad s-a dezvoltat proiectul trenului Săgeata Albastră, iar industria constructoare de vagoane are aici o tradiţie de aproape o sută de ani. De altfel, imediat după anunţarea proiectului tramvaiului Imperio, Astra Vagoane Călători pregăteşte deja o a doua inovaţie naţională: un tren electric, care va reduce cu peste 30% consumul de energie electrică. Într-o emisiune la West TV, Dan Micălăcean, directorul general adjunct al Astra Vagoane Călători SA, preciza că tramvaiul Imperio fabricat la Arad va fi un concept original. Va împrumuta stilul Siemens, însă interioarele şi finisajele vor purta marca arădeană a Astra. De altfel, această afirmaţie este susţinută de preşedintele companiei, Valer Blidar, care declara imediat după semnarea cu Siemens că în proiectul tramvaiului Imperio, Astra Vagoane Călători îşi va asuma partea leului. Valer Blidar susţine că mai bine de jumătate din proiect va fi marca Astra, ceea ce va conferi firmei posibilitatea creşterii numărului de locuri de muncă. Proiectul va demara după semnarea contractului definitiv cu Siemens, la sfârşitul lunii februarie 2010. Tramvaiul se va realiza la fosta fabrica de strunguri, despre care Francisc Munteanu a scris şi o carte: „În oraşul de pe Mureş”, considerând-o una dintre mândriile industriei româneşti. După revoluţie, societatea s-a clătinat, dar acum are şansa să redevină acel pilon important pe care Francisc Munteanu l-a descris atât de amănunţit şi de plastic în cartea sa.  Asa va arãta tramvaiul Imperio, fabricat la Arad   Se estimează că după preluarea documentaţiei şi executarea dispozitivelor în care se va realiza montarea carcasei, la începutul verii începe executarea carcasei de tramvai – primul realizat la Arad! Această fază tehnologică este urmată de amenajarea cu echipamentele din dotarea tramvaiului, echipamente electrice şi amenajări interioare. La sfârşitul lunii august este programată începerea probelor de rulare. Asta înseamnă, practic, că arădenilor li se va dezvălui tramvaiul Imperio, pentru că probele se vor desfăşura, după cele statice din uzină, pe reţeaua oraşului, recent modernizată în cadrul proiectului BERD.Directorul coordonator al Sectorului II al Astra Vagoane Călători, adică al fabricii de tramvaie şi componente de vagon, Chiţă Dorin Ioan, susţine că la realizarea propriu-zisă a tramvaiului vor lucra 80-100 de persoane. Întrucât sectorul II nu a fost specializat pe producţia de vagoane, practic este necesară realizarea întregii infrastructuri pentru execuţia unui vagon. Trebuie realizate instalaţiile de sablare, de vopsit (cabine), să fie construite dispozitivele în care se va monta carcasa şi amenajate fluxurile pentru echiparea tramvaielor. În această perioadă a început deja amenajarea spaţiului pentru realizarea liniilor unde se va face proba statică a tramvaielor. A fost eliberată deja hala unde se vor realiza echiparea tramvaielor şi probele tehnice. Au început lucrările de construcţii-montaj pentru liniile de probe statice.Linia de producţie este proiectată pentru executarea unui număr de cinci tramvaie pe lună, când se va ajunge la capacitatea maximă de producţie. „Acest proiect pentru noi înseamnă un pas înainte, deoarece în uzina noastră s-au construit până acum numai vagoane de tren şi nu şi tramvaie. Înseamnă îmbogăţirea cunoştinţelor noastre prin realizarea acestor noi vehicule. Pot spune că este o provocare care ne stă în faţă şi pe care o vom duce la bun sfârşit” – spune directorul coordonator Ioan Chiţă. Am vizitat halele unde se va realiza producţia de tramvaie. Într-una ciocanul pneumatic sparge betonul pardoselii turnate încă de comunişti. Acolo se pregătesc liniile de tramvai, macazurile, şanţurile din care se vor realiza reparaţiile sub garnituri. Tot aici funcţionează deja cel mai modern robot european în domeniul fabricării componentelor de vagoane. În cealaltă hală, unde vor fi cabinele de sablare, se lucrează şi mai intens; aici există deja câteva linii tehnologice pentru vagoanele de tren, şi vor face casă bună cu cele pentru tramvaie. Lângă gard, ieşind din hală, se pregăteşte terasamentul liniilor de tramvai, care vor parcurge câteva sute de metri prin fabrică, la testări „la rece”, înainte de a ieşi pe traseu în trafic. Zilele următoare fabrica de tramvaie din Arad va fi personalizată, prin amplasarea siglei luminoase a societăţii comerciale.Astra Vagoane Călători investeşte într-o ramură în expansiune, nepoluantă, care readuce Aradul în lumea bună a industriei internaţionale. Potrivit estimărilor, necesarul de tramvaie pe piaţa românească este de 420 de garnituri. În Oradea s-a realizat un contract de şase tramvaie noi, aduse din import. Imperio va rula însă şi în străinătate, pentru că uzina arădeană nu doreşte să se limiteze la piaţa de desfacere internă. În Arad, în următorii opt ani se doreşte achiziţionarea a 20 de tramvaie noi, potrivit administraţiei locale. „Este un lucru pozitiv, România are un sector industrial în plus, iar pentru noi Aradul este cu atât mai bine, pentru că vom duce mai departe tradiţia construcţiei de material rulant, atât de dezvoltată în Arad”, a declarat Gheorghe Falcă, primarul municipiului.

Sursa: Observator.info

Autor: Andrei Ando ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro