Stire

Inspectoratul Şcolar Judeţean Arad: 60 de structuri de ?nvăţăm?nt desfiinţate, investiţii de peste 3.100 miliarde lei vechi ?n imobile, datorii de 50 miliarde la firme

26.02.2010 ⋅ 0 comentarii

Inspectorul şcolar general şi cei doi adjuncţi ai Inspectoratului Şcolar Judeţean Arad au prezentat în cadrul unei conferinţe de presă principalele noutăţi şi modificări apărute în sistemul educaţional. Astfel s-au abordat subiecte precum reţeaua şcolară, salarizarea personalului, investiţii realizate, examenul de Bacalaureat, admiterea la liceu. 
Din septembrie se desfiinţează 60 de structuri de învăţământ, 31 de şcoli devin structuriUnul dintre cele mai discutate şi mai mediatizate subiecte este cel al comasării/ desfiinţării şcolilor din municipiu şi judeţ şi, implicit disponibilizările din învăţământ. „Am hotărât, conform atribuţiilor care ne revin, să  comasăm, începând cu 1 septembrie 2010, anumite unităţi de învăţământ, atât în municipiul Arad cât şi în judeţ, după criterii cum ar fi: numărul de elevi, reorganizarea administrativă, infrastructura, opinia primarilor, a directorilor unităţilor implicate etc”, spune Mirela Aldescu, inspectorul şcolar general al IŞJ Arad.Drept urmare, s-a decis desfiinţarea a 60 de structuri şcolare - 56 de şcoli din mediul rural, 2 şcoli generale din mediul rural - Mândruloc şi Nadăş - şi 2 grădiniţe pe motiv că nu mai aveau copii. Alte 31 de unităţi de învăţământ, cu personalitate juridică, se vor transforma astfel: 10 grădiniţe, 15 şcoli generale şi un club sportiv (Gloria) devin structuri. La nivel de municipiu s-a decis comasarea unor Şcoli Generale cu Licee aici figurând: Şcoala Generală nr. 4 cu liceul Teoretic „Vasile Goldiş”, Şcoala Generală nr. 20 cu Liceul German, Şcoala Generală nr. 6 cu Colegiul Tehnic şi Şcoala Generală nr. 9 cu Liceul cu Program Sportiv. „Nu noi am decis care şcoală generală cu ce liceu se va uni ci directorii acestor instituţii au hotărât. Când am dat aprobarea am ţinut cont de fişele de fundamentare şi de condiţiile de care beneficiază fiecare şcoală”, ne explică Mirela Aldescu. Cât despre cele 322 posturi ce vor fi disponibilizate, acestea se vor face în special în cazul dascălilor care nu sunt titulari dar şi a personalului auxiliar, iar cifra exactă, pe posturi, nu se va şti până la începutul lunii septembrie. 
Salarizarea dascălilor - în comformitate cu legea 330/2009 şi OUG 1/2010În acest an are loc o reîncadrare a personalului din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, care se va face pe baza celor două acte, iar conform art. 30 din Legea 330/2009, „În anul 2010, personalul aflat în funcţie la 31 decembrie 2009 îşi va păstra salariul avut, fără a fi afectat de măsurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009, astfel: noul salariu de bază, solda funcţiei de bază sau, după caz, indemnizaţia lunară de încadrare va fi cel/cea corespunzătoare funcţiilor din luna decembrie 2009, la care se adaugă sporurile care se introduc în acesta/aceasta potrivit anexelor la prezenta lege”. Locurile de muncă, categoriile de personal, mărimea concretă a sporurilor, precum şi condiţiile de acordare a acestora se stabilesc prin regulament de către ordonatorul principal de credite, cu consultarea sindicatelor şi cu avizul comun al Ministerului Finanţelor Publice şi al Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale. De asemenea, finanţarea cheltuielilor cu salariile şi alte drepturi salariale în bani se va face, din acest an, pe baza standardelor de cost pe elev/preşcolar, aprobate prin hotărâre de Guvern. Pentru anumite tipuri speciale de niveluri/filiere/profiluri sau activităţi din învăţământ omise la emiterea HGR nr.1618/2009 (ex.: step by step, activitate cantine, cămine etc.) MECTS va elabora o propunere de hotărâre de guvern pentru completarea celei actuale şi cu tipurile  de costuri standard omise.              Cincizeci de miliarde lei vechi, datorii la firme care execută lucrări în şcoliLa nivelul şcolilor de pe raza judeţului Arad s-au început lucrări la 214 imobile, dintre care 75 au fost contractate de către Inspectoratul Şcolar Judeţean Arad iar 139 de către primării. În multe şcoli lucrările sunt destul de avansate însă din cauză că nu au venit fondurile necesare IŞJ înregistrează datorii de aproximativ 50 miliarde de lei vechi la firmele care se ocupă de lucrări. Valoarea totală a contractelor de lucrări ajunge la cifra de 3.172 de miliarde de lei vechi, până acum achitându-se 1.095 miliarde de lei. Pentru anii 2010 şi 2011 urmează să se mai execute lucrări de meste 2.000 de miliarde de lei vechi.  Până acum, dintre acestea, s-au finalizat 82 de lucrări de reabilitare, în curs de execuţie figurând 20 de clădiri noi şi 4 campusuri şcolare pentru Grupul Şcolar “J.G. Tajovsky” din Nădlac, Liceul cu Program Sportiv Arad – în licitaţie de execuţie, Colegiul Economic Arad – în licitaţie de execuţie şi Vârfurile unde se lucrează la proiectul tehnic. 
Noul Bacalaureat, în favoarea elevilorMirela Aldescu a făcut şi unele precizări cu privire la noua metodologie a examenului de Bacalaureat. Aceasta a spus că noile modificări vin în sprijinul absolvenţilor. „Prin noua modalitate de susţinere a examenului  li se oferă acestora posibilitatea de a li se evalua şi certifica competenţele lingvistice precum şi competenţele digitale, competenţe absolut necesare pentru dezvoltarea personală, pentru găsirea unui loc de muncă şi  pentru a se integra în societatea actuală. A  avea un certificat care să ateste competenţele dobândite şi care să poată fi folosit, atât în ţară, cât şi în străinătate este mult mai relevant decât a avea o medie mare la examen”, a explicat Mirela Aldescu.Aceasta a mai precizat şi că probele de evaluare a competenţelor de comunicare sau digitale se organizează pe parcursul anului şcolar, în unităţile şcolare în care învaţă elevii, ceea ce, îi ajută pe aceştia să nu privească aceste probe ca fiind un examen  stresant, cu multe emoţii, în care ei trebuie să etaleze, să reproducă toate cunoştinţele dobândite, ci să dovedească că au anumite competenţe de comunicare, lingvistice sau digitale.„O responsabilitate mare revine astfel, comisiilor de bacalaureat din unităţile de învăţământ care trebuie să dea  dovadă de profesionalism şi de implicare în buna desfăşurare a examenului. De asemenea, evaluarea trebuie să fie obiectivă, corectă,  aceste certificate de competenţe lingvistice şi digitale putând fi folosite pentru găsirea unui loc de muncă, pentru participarea la anumite proiecte naţionale sau internaţionale”, spune Minodora Marinescu, inspector şcolar general adjunct.La proba de evaluare a competenţei lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal, elevii pot alege oricare limbă modernă studiată în liceu, indiferent dacă a fost studiată drept limba 1, limba a 2-a sau limba a 3-a de studiu, dacă a fost studiată în regim normal, intensiv, bilingv ori dacă a fost disciplină obligatorie sau opţională. Evaluarea competenţei lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională se face prin trei tipuri de probe, după cum urmează: probă scrisă, cu durata de 90 minute; probă orală, cu durata de 10-15 minute; probă de înţelegere a unui text audiat, cu durata de 20 de minute. Rezultatul evaluării  se certifică prin nivelul de competenţă corespunzător  Cadrului european comun de referinţă pentru limbi.Proba de evaluare a competenţelor digitale se desfăşoară în laboratoarele de informatică din fiecare unitate şcolară, intervalul de timp alocat rezolvării subiectului fiind de 90 de minute. În ceea ce priveşte modalitatea de certificare a competenţelor digitale, în funcţie de punctajul obţinut se va stabili nivelul de competenţă digitală a candidatului, astfel: utilizator începător (0-25 puncte), utilizator de nivel mediu (26-50 puncte), utilizator avansat (51-74 puncte), utilizator experimentat (75-100 puncte).Elevii care promovează pe parcursul învăţământului preuniversitar examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine, respectiv pentru certificarea competenţelor digitale, au dreptul la recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la aceste probe, la cerere şi conform unei metodologii şi listei examenelor cu recunoaştere internaţională care pot fi echivalate, aprobate prin ordin al ministerului. Perioadele în care candidaţii pot solicita echivalarea sunt: 29 martie - 5 aprilie 2010 pentru certificarea competenţelor digitale, respectiv 1-14 mai 2010 pentru certificarea competenţelor lingvistice.
Locuri suficiente în clasa a IX-aEvaluarea naţională pentru elevii claselor a VIII-a se va desfăşura după Metodologia de organizare şi desfăşurare a evaluării naţionale pentru elevii claselor a VIII-a în anul şcolar 2009 - 2010, reprezentând modalitatea de evaluare internă sumativă a competenţelor dobândite pe parcursul învăţământului gimnazial.Evaluarea Naţională se desfăşoară, anual, într-o singură sesiune cu două perioade, după cum urmează: perioada de evaluare şi perioada specială de evaluare. În perioada de evaluare se vor desfăşura probele scrise la Limba şi Literatura Română, în 4 mai, Limba şi Literatura maternă, în 6 mai şi Matematică, în 12 mai. În perioada specială de evaluare se vor desfăşura probele scrise la Limba şi Literatura Română în 25 mai, Limba şi Literatura maternă în 27 mai, şi Matematică în 2 iunie. În caz de absentare de la Evaluarea Naţională, aceasta poate fi susţinută într-o sesiune ulterioară. „În fiecare unitate de învăţământ în care sunt şcolarizaţi elevi în clasa a VIII-a se constituie şi funcţionează o comisie, responsabilă pentru organizarea şi desfăşurarea, la nivelul unităţii de învăţământ a Evaluării Naţionale, numită în conformitate cu Metodologia şi coordonată de către un preşedinte. Subiectele se elaborează în cadrul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar, ţinând seama de mai multe cerinţe”, ne explică Nicolae Pellegrini, inspector şcolar general adjunct.În acest an nu se va pune problema ca elevii care obţin la una dintre probele susţinute o notă mai mică de cinci să nu treacă evaluarea. Chiar dacă obţine nota patru, media se va calcula din tezele cu subiect unic - 25%, evaluarea din acest an - 25% iar media generală din gimnaziu 50%. Înscrierea în licee de stat se face fără examen, pe baza mediei de admitere, iar repartizarea candidaţilor se va face computerizat ca şi în anii anteriori, în două etape de repartizare computerizată - 2 iulie 2010, respectiv 12 iulie 2010. „Numărul de locuri care se alocă pentru clasa a IX-a de liceu, la învăţământul de zi, este cel puţin egal cu numărul absolvenţilor învăţământului gimnazial din promoţia anului 2010”, spune Pellegrini.

Sursa: Observator.info

Autor: Simina Roz ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro