Stire

Ce spun cele două CET-uri despre problemele sistemului de termoficare din Arad şi preţul gigacaloriei

23.03.2010 ⋅ 0 comentarii

CET Hidrocarburi - ANRE ar putea scădea o componentă din preţul gigacaloriei: tariful de distribuţie a gazului metan spre CET
În numărul nostru de sâmbătă am prezentat un răspuns al SC CET Arad SA (CET Lignit) la o serie de patru întrebări pe care le-am adresat în scris, privind modalitatea de calcul a gigacaloriei, motivele preţului ridicat pe care îl plătesc arădenii şi soluţiile pentru diminuarea acestuia. Dacă pentru Observatorul de sâmbătă am avut la dispoziţie doar răspunsul celor de la CET Lignit, ieri am intrat în posesia poziţiei formulate de CET Hidrocarburi pe marginea aceloraşi teme. Răspunsul celor de la CET Hidrocarburi este semnat de directorul general Ioan Alexandru Marconescu, fiind redactat având în faţă atât întrebările, cât şi poziţia CET Lignit. Prezentăm mai jos cele două poziţii oficiale ale CET-urilor arădene.
1. Cum se calculează preţul gigacaloriei, ce criterii se iau în calcul şi unde ar fi punctele care ridică preţul pentru CET Arad, în comparaţie cu alte oraşe (dacă există această diferenţă). 
CET Liginit: Calculul preţului energiei termice se face în baza unei metodologii elaborată şi aprobată prin Ordinul 57/ 2008 al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). În baza unei prognoze bugetare, structurată pe capitole semnificative de cheltuieli, care este transimă autorităţii de către agentul economic, autoritatea stabileşte cheltuielile pe care le consideră justificate, adaugă un profit de maxim 5% şi stabileşte preţul de producţie pe care îl transmite agentului economic sub forma unei decizii. Agentul economic,  (conform articolului 40, alineatul 5, coroborat cu art. 45, alin. 4, litera a, din Legea Energiei termice nr. 325/2006) este obligat să aplice preţul stabilit de către autoritate prin decizie. Preţul de producţie al energiei termice la SC CET ARAD nu este mai mare decât preţurile de producţie ale altor centrale care alimentează sistemele centralizate de termoficare ale altor oraşe. Preţul local de furnizare este format din preţul de producţie, la care se adaugă tariful de transport şi tariful de distribuţie. Aceste două tarife aparţin SC CET HIDROCARBURI SA şi sunt reglementate  de către Autoritatea Naţională de Reglementare a Serviciilor Comunale (ANRSC). Acest preţ local de furnizare este acoperit din trei surse: buget central, buget local şi consumatorul casnic. Diferenţa dintre diferitele oraşe constă în modul de reparizare al preţului pe fiecare din cele trei surse. Această decizie nu aparţine agentului economic.SC CET ARAD SA nu beneficiază de subvenţii. Toate subvenţiile sunt încasate direct de către SC CET HIDROCARBURI SA.
CET Hidrocarburi:  SC CET Arad SA nu încasează subvenţiile, acestea fiind încasate de SC CET Hidrocarburi SA, dar SC CET Arad SA beneficiază de ele deoarece subvenţia intră la producţie aproape în totalitate, iar 80% din producţie este realizată de SC CET Arad SA. SC CET Hidrocarburi SA încasează subvenţia, dar cel puţin 70% din aceasta o virează la SC CET Arad SA.
2. Ce anume a determinat scumpirea anunţată de la întâi aprilie, dincolo de calculul celor de la ANRE? Inflaţia la modul general, creşterea preţului la combustibil? Nu exista posibilitatea utilizării unor materii prime mai ieftine?
CET Lignit: Combustibilul s-a scumpit (în special gazul natural). Apa rece furnizată de Compania de Apă Arad, care este un element semnificativ de preţ, se scumpeşte trimestrial, toate materiile prime şi materialele necesare activităţii de mentenanţă s-au scumpit. Toate serviciile executate de terţi şi toate taxele percepute de diverse autorităţi şi agenţii s-au majorat. Cheltuielile cu salariile reprezintă maxim 20% din preţul de producţie şi nu au fost majorate faţă de cele cuprinse în preţul anterior. Cheltuielile cu combustibilul reprezintă cca. 60% din preţul de producţie.
CET Hidrocarburi: La SC CET Hidrocarburi, 95% din combustibil îl constituie gazul natural din reţeaua de distribuţie. Din preţul acestui combustibil, 25% îl constituie tariful de distribuţie care ajunge la distribuitorul de gaz, în condiţiile în care acesta nu are aproape nicio cheltuială cu distribuţia gazului către SC CET Hidrocarburi SA. După părerea noastră, această componentă a preţului la combustibil se poate diminua, iar autoritatea competentă este ANRE (Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei). 
3. Ce ar trebui făcut, la modul general şi aplicat, pentru reducerea costului de producere al gigacaloriei?
a. Dacă răspunsul ar fi alte materii prime (alte surse pentru materia primă), de unde ar putea fi ele achiziţionate şi de ce nu se face acest lucru?
CET Lignit: Cu tehnologia existentă, actualmente se foloseşte reţeta de combustibili cea mai ieftină (85% cărbune inferior). SC CET ARAD are încheiate contracte extrem de avantajoase de achiziţie a combustibilului. Sub actualele preţuri de achiziţie nu se poate coborî. De asemenea trebuie menţionat că instalaţiile SC CET ARAD SA sunt alimentate cu gaz direct din reţeaua de transport, cu 25% mai ieftin decât gazul consumat din reţeaua de distribuţie a Municipiului Arad. SC CET ARAD SA este singurul consumator care beneficiază de acest avantaj.
CET Hidrocarburi: Reducerea costului de producere al gigacaloriei se poate realiza şi prin reducerea rezultată din diminuarea preţului de distribuţie.                b. Dacă ar fi nevoie de investiţii pentru modernizarea instalaţiilor CET, ce sumă ar trebui cheltuită (estimativ) şi dacă există proiecte/intenţii/promisiuni   
CET Lignit: Este imperativă contractarea unei investiţii necesară implementării unor tehnologii de cogenerare de înaltă eficienţă, cogenerare în ciclu combinat cu grup de 200 MW pe gaz natural. Valoarea acestei investiţii este de cca. 200.000. 000 euro. De asemenea există un studiu de fezabilitate aflat într-o stare avansată de finalizare, prin care cazanul nr. 2 de 420 t/h să fie modernizat pe combustibil gaz natural. Valoarea acestei modernizări este de cca. 10.000.000 euro. Doar o astfel de soluţie ar putea determina, în perspectivă, scăderea preţului de producere a energiei termice. 
CET Hidrocarburi: La SC CET Hidrocarburi SA ar trebui realizate investiţii de aproximativ 20 milioane euro, şi există studiul de fezabilitate pentru modernizarea sistemului de termoficare în municipiul Arad, inclusiv pe surse de producţie, reţele de transport şi distribuţie, realizat de firma AF CONSULT din Suedia. Acest studiu de fezabilitate a fost aprobat de BERD, în vederea demarării unui împrumut de 15 milioane de euro şi aprobat de CLM Arad prin Hotărârea nr. 82 din 19 martie 2009.                        c. Dacă ar fi nevoie de investiţii pentru schimbarea conductelor de termoficare din oraş: în ce măsură, cât ar costa şi dacă există măcar o corespondenţă cu Primăria pe această temă CET Lignit: Nu ne aparţine, adresaţi-vă către SC CET HIDROCARBURI SA.
CET Hidrocarburi:  Pentru reţeaua de transport şi distribuţie este prevăzut în studiul de fezabilitate mai sus amintit un program de investiţii de urgenţă până în 2015, în valoare de 8,5 milioane euro. Pentru obiectivele de investiţii necesare pentru total SACET există un program aprobat prin HCLM 365/14.12.2006, în valoare totală de 77,4 milioane de euro, care este realizat parţial.                d. Credeţi că soluţia creşterii subvenţiei din partea Primăriei ar fi singura soluţia aplicabilă pentru reducerea preţului la gigacalorie plătit de consumatorul arădean în anul 2010?    CET Lignit: DA.
CET Hidrocarburi: DA (pentru că orice investiţie are efect în timp).
4. Care este situaţia la zi a creanţelor pe care CET le are de încasat de la populaţie şi dacă există o statistică ce să compare creşterea preţului cu gradul de îndatorare al cetăţeanului. Adică, o creştere a preţului nu ar aduce mai puţini bani CET-ului pentru că arădenii nu vor reuşi să plătească?
CET Lignit: Nu ne aparţine, adresaţi-vă către SC CET HIDROCARBURI SA.
CET Hidrocarburi:  În momentul de faţă avem de încasat de la populaţie aproximativ 1.500.000 RON, care faţă de creanţele agenţilor economici şi instituţiile publice – care se ridică la 8.100.000 – reprezintă doar 16%. După părerea noastră, creşterea preţului la gigacalorie nu conduce la scăderea gradului de încasare. Acesta este în momentul de faţă mai mare de 90%, iar datoriile sunt de 16% la populaţie şi 84% agenţi economici şi instituţii publice. În studiul de fezabilitate al AF CONSULT este tratat detaliat gradul maxim de suportabilitate pe care îl poate atinge preţul gigacaloriei.

Sursa: Observator.info

Autor: Lucian Cozma ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro