Stire

Programul "Rabla" a devenit inutil

03.05.2010 ⋅ 0 comentarii

Zeci de mii de posesori de vouchere stau cu ele în vitrinã si nu le pot utiliza * Nu le pot nici vinde, cã nu se cer * E crizã si nu prea se cumpãrã masini noi * Dealerii au ajuns sã ofere masini noi cu avans de sase vouchere, contrar regulamentului * Pe banii guvernului se poate lua o masina de 9.000 euro cu doar 5.000 euro
 
Guvernul Boc considerã cã programul “Rabla” este un veritabil succes. La fel spune cã a fost si “Prima Casa I”. Iar despre “Prima Casa II” nu prea se mai aude mare lucru. Cu toate acestea, Emil Boc are dreptate. Programele cu pricina reprezintã un succes. Dar nu si pentru cei cãrore le erau destinate.
Stratagema populistã si-a atins la prima vedere scopul. Programele ating zonele greu vandabile ale economiei românesti. Este o criza imobiliarã. Dar si o crizã a pietei de autoturisme. Asa cã în ceea ce priveste programele “Prima Casa” pentru cã lumea nu s-a înghestuit sã cumpere imobiliare la preturi de crizã, sustinerea Guvernului n-a prea existat decât pe hârtie. Guvernantii se pot însã lãuda cã au fãcut un program de crizã, pentru popor. Dar un program prin care nu se vinde mare lucru. De asemenea, “Prima Casa I” si “Prima Casa II” nu a dat de lucru la nimeni, somajul fiind în crestere. Dimpotrivã, alti si alti oameni au renuntat la datoriile imobiliare de la bãnci, iar piata caselor si terenurilor dacã nu îsi continuã panta descendentã, mãcar este într-o stagnare de rãu augur. Populatia, din ce în ce mai sãracã nu are cum sã participe la programe, bãncile cu toatã dobanda redusã nu înregistreazã cresteri. Mai mult, expertii se asteaptã la o explozie a executãrilor silite în acest prag de varã.
Revenind la programul “Rabla”, zeci de mii de oameni si-au dus masinile la Remat. Au intrat în posesia voucherelor, dar foarte multi nu au ce sã facã cu ele. O piatã la fel de inutilã. Din 85.000 de vouchere eliberate au fost folosite pânã acum cu putin sub 15.000. Cu alte cuvinte, 70.000 de fosti proprietãri de rable stau cu voucherele în vitrinã. Nu îsi pot cumpãra alte masini noi pentru cã n-au bani. Posesorii de rable erau oricum sãraci. Nu pot lua nici în leasing cã nu au din ce plãti rata, dar nu pot nici sã le vândã la sub pret pentru cã nici altii nu se înghesuie sã le cumpere pentru cã la rândul lor nu au bani de masini noi. În vremea aceasta, Guvernul se bucurã, pentru cã pe voucherele nefolosite nu trebuie sã dea de la buget contravaloarea la dealerii de autoturisme. Oricum, cele mai multe masini cumpãrate pe vouchere au fost cele produse de Dacia, deci din acest punct de vedere programul a ajutat uzina firmei renaul sã se mentinã pe linia de plutire. Cei de la guvern vor elibera de luni alte 60.000 de vouchere, la fel de inutile. Pretul unui voucher a ajuns sã se vândã sub 1.000 de ron, având o valoare nominalã de 3.800 ron. Pe Internet sunt mii de anunturi cu cei care vând vouchere, dar nu prea se înghesuie doritorii.
Desi în regulament se prevede cã nu se poate achita o masina cu mai mult de trei vouchere, dealerii au ajuns sã propunã avans si pânã la sase prime de casare. Acestia trec numãrul de vouchere pe mai multe masini. Mai existã situatii în care se gãsesc cumpãrãtori care cumpãrã autovehicule cu banii jos, sau altii care le achizitioneazã fãrã vouchere. Dealerii le repartizeazã în contul acestora si astfel au ajuns sã propunã masini cu avans de sase vouchere, ceea ce înseamnã 5.700 de euro în echivalentul real. În schimb cele sase vouchere pot fi luate de pe piatã la 60.000 ron, ceea ce înseamnã 1.500 de euro. Metoda le-a permis dealerilor sã-si dubleze vânzãrile în ultimile douã luni. Pentru cã la 5.700 avans, pentru o masinã de pret mediu de 8-9.000 de euro, cumpãrãtorul mai are de achitat cel mult 3.300 de euro, pe care dacã-i dã si în leasing, obtine o ratã de 100 de euro pe lunã pentru trei ani. Asta înseamnã cã si-a luat o masinã nouã de 9.000 de euro cu numai 5.000 de euro, mare parte pe banii Guvernului. Totusi, nici asa nu e mare înghesuialã la cumpãrat masini.
Panica însã e mare, pentru cã a intrat în piatã un zvon cã valabilitatea noilor vouchere rabla va fi de numai trei luni, pentru acestea eliberate din data de 3 mai 2010 si o datã cu acestea si cele vechi vor mai fi prelungite tot cu trei luni. Ceea ce va duce la scaderea si mai mare a valorii voucherelor pe piata neagrã. Se prevede cã acestea vor ajunge si la 6-700 ron, în primul rând datoritã stocului mare de vouchere nevândute pânã acum. În aceste conditii, multi posesori de rable vor prefera sã nu le mai ducã la Remat ci vor sta cu ele în fata casei, sau, mai rãu, vor circula cu ele în trafic. Se estimeazã cã în România, la ora actualã mai sunt peste un milion de rable care ar trebui scoase din circulatie în urmãtorii trei ani.

Sursa: Observator.info

Autor: Observator ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro