Stire

Am?narea la plată a obligaţiilor fiscale - singura măsură ce am?nă executarea silită

04.05.2010 ⋅ 0 comentarii

În contextul crizei economice actuale, care a afectat mediul de afaceri, generând diminuarea lichiditãtilor operatorilor economici, poate singura mãsurã anti-crizã, luatã de actualul Guvern (dupã cum spun si finantistii, dar si contribuabilii sau oamenii de afaceri) o reprezintã Ordonanta de Urgentã pentru amânarea la platã a obligatiilor fiscale neachitate la termen. Astfel, pentru aceste obligatii fiscale neachitate la timp se acordã înlesniri sub forma amânãrii la platã, un fel de gurã de oxigen, pentru o perioadã de sase luni pe an, iar amânarea se poate solicita de contribuabili (persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, modul de organizare si data înfiintãrii) prin cerere, pentru obligatiile neachitate în ultima zi a lunii anterioare depunerii cererii. În cerere, se va indica perioada pentru care se solicitã amânarea la platã si nu poate depãsi data de 20 decembrie a anului fiscal în care se acordã. Prin obligatii fiscale neachitate la termen se întelege impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat, datorate si neachitate la termenele legale de platã, precum si majorãri de întârziere aferente acestora.
Bineînteles cã pentru a beneficia de aceastã prevedere existã si anumite conditii. „Contribuabilii si-au depus toate declaratiile fiscale, nu au înscrise fapte în cazierul fiscal, nu s-a stabilit rãspunderea potrivit legii privind procedura insolventei“, a explicat la o întâlnire cu micii întreprinzãtori arãdeni, dar si cu contribuabilii, seful Administratiei Financiare a Municipiului Arad, Mihaela Gãleanu.
 
Ce trebuie fãcut
Cererea contribuabilului se depune la organul fiscal competent si se solutioneazã de cãtre acesta, prin decizie, în termen de maximum 15 zile de la data depunerii cererii. Odatã cu depunerea cererii, contribuabilul va solicita si eliberarea certificatului de atestare fiscalã prin care se vor individualiza sumele care vor face obiectul amânãrii la platã. „În termen de 15 zile de la data comunicãrii deciziei de amânare la platã, contribuabilii vor constitui garantii sub forma scrisorii de garantie bancarã si/sau vor oferi bunuri libere de orice sarcini în vederea instituirii mãsurilor asigurãtorii“, a mai spus Mihaela Gãleanu. Garantiile constituite si/sau bunurile oferite vor reprezenta 20% din suma amânatã la platã si dobânzile datorate pe perioada amânãrii la platã, dacã amânarea se acordã pe o perioadã de pânã la 3 luni inclusiv; 40% din suma amânatã la platã si dobânzile datorate, dacã amânarea se acordã pe o perioadã mai mare de 3 luni. Bunurile oferite vor fi evaluate de un expert independent, iar pentru bunurile constând în terenuri si clãdiri evaluarea se va realiza conform comunicãrii Comisiei privind elementele de ajutor de stat în vânzãrile de terenuri si clãdiri de cãtre autoritãtile publice.
Amânãrile la platã îsi pierd valabilitatea în cazul în care contribuabilii nu îsi achitã, în cel mult 30 de zile de la scadentã, obligatiile fiscale cu termene de platã începând cu data emiterii deciziei de amânare la platã. În cazul în care termenul de 30 de zile se împlineste dupã data de 20 decembrie, obligatiile fiscale se plãtesc pânã la aceastã datã. Pierderea valabilitãtii amânãrii la platã se constatã de cãtre organul fiscal competent, prin decizie si atrage anularea acesteia, precum si începerea sau continuarea, dupã caz, a executãrii silite.
 
Ce trebuie sã continã cererea de amânare
Cererea de amânare la platã trebuie sã cuprindã urmãtoarele elemente:
- datele de identificare ale contribuabilului: denumirea/numele si rpenumele acestuia, al reprezentantului fiscal/împuternicitului, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscalã, numãrul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, precum si numele, prenumele si calitatea celor care reprezintã contribuabilul în relatiile cu tertii;
- perioada pentru care se solicitã amânarea la platã exprimatã în luni;
- suma totalã pentru care se solicitã amânarea la platã, defalcatã pe tipuri de impozite, taxe, contributtii si alte sume datorate bugetului general consolidat si, separat, majorãrile de întârziere aferente acestora. În cazul contribuabililor care au organizate sedii secundare plãtitoare de impozit pe venitul din salarii, acestea se defalcã pe fiecare sediu secundar.                                                                             
Pe perioada de valabilitate a amânãrii la platã, pentru sumele amânate la platã se datoreazã dobânzi. Dobânda se calcuelazã prin aplicarea cotei de 0,05% pentru fiecare zi a perioadei de amânare la platã, începând cu data emiterii deciziei si, dupã caz, pânã la dat la care se împlineste termenul de amânare la platã sau data stingerii obligatiilor fiscale amânate la platã dacã acestea au fost stinse anticipat.
„Aceastã ordonantã se adreseazã persoanelor care sunt în crizã economicã si doresc sã-si mentinã afacerea pe linie de plutire. Este momentul oportun sã beneficieze de aceastã facilitate pentru a nu se ajunge la executãri silite. Este, practic, singura mãsurã legalã care amânã executarea silitã pentru o perioadã de sase luni“, a mai spus Mihaela Gãleanu.

Printre facilitãtile care sunt prevãzute în ordonanta care stipuleazã aceastã amânare la platã, se numãrã reducerea, pe perioada amânãrii la platã, la jumãtate a majorãrilor de întârziere aferente debitelor amânate, prin aplicarea cotei de 0,05% în loc de 0,1%; amânarea la platã, pe o perioadã de pânã la 6 luni a debitelor datorate bugetului general consolidat; suspendarea tuturor mãsurilor de executare silitã (somatii, popriri bancare sau la terti, sechestre,) pentru debitele amânate la platã pe toatã perioada amânãrii la platã.
Termenul limitã pentru depunerea unei cereri de amânare la platã este de 30.06.2010.

Sursa: Observator.info

Autor: Anca Păscuțiu ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro