Stire

Aradul viitorului, aşa cum ?l vede Institutul de Proiectări

18.05.2010 ⋅ 0 comentarii

Să visăm frumos despre Arad, la asta ne invită SC Proiect Arad SA, cea care a realizat PUZCP - Zona monumente protejate din municipiu. În 3-5 ani ar urma să avem, conform proiectului realizat de firma al cărei director este Gheorghe Seculici, un ”Cartier cultural” care să cuprindă instituţii culturale, mici afaceri de creaţie, boutique-uri ale producătorilor locali, cafenele.   Aradul - oraş "eco-activ" cu pasaje subterane şi bazine pentru porumbei Iată genul de exprimare nelipsită din acest tip de studii, referitor la viitorul Aradului: ”Activităţi în aer liber, de promenadă cotidiană, pentru evenimente cheie, pentru un mediu ambiant şi o atmosferă primitoare, gentilă, sigură în toate anotimpurile, dedicată bunăstării individului şi societăţii”.Pe termen scurt este prevăzută eliberarea faţadelor clădirilor din zona protejată de toate reţelele şi instalaţiile, precum şi cele aeriene din domeniul public. Spaţiul va fi amenajat cu mobilier urban (chioşcuri pentru presă, iluminat public, bănci, staţii de transport în comun, rastele de biciclete, coşuri de gunoi, fântâni şi bazine decorative, fântâni arteziene, cişmele, bazine de porumbei etc.)În decurs de 1-3 ani se doreşte renovarea anexelor gospodăreşti şi al garajelor aferente proprietăţilor în mod concomitent cu asanarea fondului construit de construcţiile mici, parazitare: magazii, coteţe, latrine.Studiul reglementează montarea instalaţiilor de climatizare. Nu va mai fi admisă  montarea acestora în golurile ferestrelor sau pe faţada clădirii, ci pe acoperiş.Se recomandă totodată mansardarea spaţiului de sub acoperiş, în scopul locuirii sau al altor activităţi specifice (ateliere de prestări servicii, arhitectură, design, pictură etc).Sunt cuprinse galerii, portice şi pasaje subterane (din care să se acceadă în parcaje subterane) care să asigure legătura cu obiective turistice şi administrative şi parcurgerea uşoară a centrului istoric, cât şi realizarea într-o pondere mare de trasee pietonale locale, ori de câte ori este posibil, pentru a dezvolta funcţiunea de recreere.
Hoteluri, restaurante şi băi termale în CetateCetatea Aradului este gândită ca gazdă a unui complex balneo-climateric, în sensul de circuit liber al pietonului în interiorul Cetăţii şi cu obiective care să susţină activitatea menţionată. Acestea pot fi: hoteluri din lanţuri internaţionale cu servicii bazate pe centre de sănătate prin tratamente cu apă termală şi complementare, restaurante, operă. Se intenţionează reconstruirea Bisericii Franciscane, în care să se organizeze concerte de orgă. Tomai de aceea, în următorii ani administraţia ar trebui să-i încurajeze pe cei interesaţi să dezvolte activităţi de comerţ, cazare, alimentaţie publică, să vizeze poziţionarea în zonele prevăzute, prin schimburi de terenuri.
Pistă de biciclete pe două sensuri spre Pârneava şi Aradul NouPUZ-ul referitor la malurile Mureşului cuprinde malul drept al râului, între Podul Rutier Micălaca şi Podul Decebal. S-au prevăzut următoarele amenajări: pistă de biciclete pe două sensuri la nivelul coronamentului digului de protecţie, pe partea albiei majore care leagă cartierele perimetrale şi poate fi continuată şi dincolo de podul Decebal, înspre Sud, în relaţia cu Mureşul, spre Cartierul Pârneava, dar şi înspre Aradul Nou.Sunt cuprinse totodată şi poduri pietonale definitive şi pentru biciclete, pentru accesul la Ştrandul Neptun, în dreptul intrărilor actuale.
Parcul Central al AraduluiA fost proiectat şi un Parc Central al Aradului, pe ambele maluri ale Râului Mures, la care să aibă acces cetăţenii din toate cartierele perimetrale, în primul rând pietonal şi cu bicicleta. Parcul va fi amenajat în mod dinamic şi pentru activităţi diverse de petrecere a timpului în aer liber: locuri de joacă, piste pentru biciclete şi instalaţii pentru sport extrem cu bicicleta, piste de jogging, locuri pentru picnic, inclusiv cu pavilioane, alimentaţie publică în noduri de circulaţie.  
Tramvai pe Andrei ŞagunaO altă măsură la care s-au gândit specialiştii este introducerea tramvaiului pe Calea Andrei Şaguna, pentru deservirea unui număr şi mai mare de populaţie, precum şi traversarea acestuia peste Mureş, pe podul nou, în Aradul Nou până pe Calea Zădăreni şi întoarcerea spre Gara Aradul Nou pe str. Orşova. Astfel se va elibera artera principală Calea Timişorii, iar pentru zona centrală, pentru cetăţenii care au locuri de muncă aici, se vor păstra traseele existente ale tramvaiului între Podgoria şi Piaţa Arenei. ”Acest traseu special ar putea fi util prin promptitudine şi poate fi un element specific Aradului, prin garnituri de tramvai realizate în stil epocal pentru promovarea turistică”, prevede proiectul.Segregarea tipurilor de circulaţie menţionate ar conduce la susţinerea traseelor pietonale existente şi specifice Aradului: Bd. Revoluţiei - ca principal traseu de promenadă caracteristic, precum şi traseele pietonale.
Fără cabluri şi antene la vedereSunt reglementate o serie de activităţi, precum cele ale restaurantelor de orice tip, care comercializează pentru consum băuturi alcoolice. Acestea îşi vor putea desfăşura activitatea numai la o distanţă de minim 100 de metri de instituţiile publice şi lăcaşele de cult, dacă PUZ-ul va trece de votul consilierilor municipali. Parterul clădirilor va fi destinat unor spaţii comerciale, restaurante şi servicii accesibile publicului. Mobilierul urban şi accesoriile urbane vor fi proiectate exclusiv pentru această zonă pentru a o individualiza. Va fi interzisă dispunerea antenelor TV-satelit în locuri vizibile şi se recomandă de asemenea evitarea dispunerii vizibile a cablurilor TV. Cişmelele vor fi realizate în zone semnificative, cu trafic pietonal sau de agrement. Se menţionează că vor fi recreate spaţiile verzi pe toate străzile care le-au conţinut anterior anului 2009.
Aradul zilelor noastreÎn studiu se remarcă faptul că Aradul este un oraş european ce trebuie să intre în competiţia acerbă din domeniul turistic, dar şi a ofertei de oraş ce suportă viaţa într-un mediu confortabil.Până atunci însă... ”Supraaglomerarea cu trafic orăşenesc de tranzit, corelată cu lipsa parcajelor care să suporte acest gen de trafic a generat excluderea pietonului. În condiţiile actuale, Aradul nu este un oraş în care să se desfăşoare în condiţii optime activităţi conexe turismului, dar nici vieţii cotidiene”.A fost subliniat în proiect inclusiv dezechilibrul din dispunerea spaţiilor verzi şi plantate, precum şi lipsa unui spaţiu verde amenajat, cu valoare de parc urban central şi activităţi conexe de petrecere a timpului în aer liber.Iluminatul stradal este şi el slab, iar semnalizarea direcţiilor principale de mers este nefuncţională, semnele de circulaţie fiind amplasate în locuri ilizibile. 

Sursa: Observator.info

Autor: Dana Mirea ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro