Stire

Centura Aradului, prevăzută ?ncă din anul 1838

25.06.2010 ⋅ 0 comentarii

SC Proiect SA îi propune primăriei municipiului câteva soluţii pentru reglementarea circulaţiei de tranzit din Arad. Propunerile sunt programate pentru punerea în practică într-o perioadă de 5-10 ani de zile. Prima măsură ar urma să fie finalizarea inelului de centură pe direcţia V-S-E, cu atenţie la zona de locuinţe (Ştefan cel Mare, str. A.M. Guttenbrunn, Calea Cetăţii). Centura trebuia să lege cât mai multe zoneSe face trimitere chiar şi la primul plan de sistematizare a oraşului, din 1838, când se prefigura primul inel de circulaţie în jurul aşezării. Acest inel nu avea semnificaţia pe care astăzi i-o atribuim - de decongestionare a traficului, însă aceea primară de a lega cât mai multe zone cu un traseu minimal. Inelul era format din: Str. Pădurii - Str. Barbu Lăutaru - Str. Primăverii - Splaiul Toth Sandor - Splaiul Praporgescu- Str. I. Alexandru (fostă Ineului)- Calea I. Maniu - Podgoria- Str. Banul Mărăcine- Piaţa Spitalului - Str. Andrenyi Karoly- Str. Abatorului- Str. Pădurii. Calea A. Şaguna era o mediană de scurtare a inelului între Aradul Vechi şi cartierul Pârneava. Încă de atunci exista viziunea unui pod nou între Calea Andrei Şaguna şi Aradul Nou.De asemenea, este recomandată realizarea podului rutier din vecinătatea Andrei Şaguna şi Aradul Nou şi în general a tuturor podurilor rutiere propuse în PUG (Plan Urbanistic General).„Există posibilitatea ierarhizării circulaţiei rutiere de tranzit orăşenesc, fără a congestiona Centrul şi fără a ieşi din oraş”, se menţionează în studiu. Inelul propus este demarcat de următoarele străzi şi prelungiri ale celor existente: Piaţa Podgoria - str. Corneliu Coposu - str. Banu Mărăcine - Piaţa Spitalului- Calea Andrei Şaguna- pod nou rutier - str. Ady Endre - Calea Timişorii- C-lea Ştefan cel Mare- centura Subcetate- Pod rutier Micălaca- Bd. N. Titulescu- Calea Iuliu Maniu.Foarte important este considerat faptul că generarea acestui inel atrage după sine o altă relaţie importantă: prelungirea traseului Splaiului Toth Sandor, de pe malul drept al râului Mureş, după modelul Splaiului Gen. Praporgescu, inclusiv prin continuarea promenadei pietonale.
Tramvai de epocă pe Calea Andrei Şaguna şi Calea ZădăreniUn alt factor important în urma implementării inelului de circulaţie propus, este redistribuirea căilor de transport în comun, respectiv introducerea tramvaiului pe Calea Andrei Şaguna, pentru deservirea unui număr şi mai mare de populaţie, precum şi traversarea acestuia peste Mureş, datorită podului nou, în Aradul Nou până pe Calea Zădăreni şi întoarcerea spre Gara Aradul Nou pe str. Orşova. Astfel se va elibera artera principală Calea Timişorii, iar pentru zona centrală, pentru cetăţenii care au locuri de muncă aici, se vor păstra traseele existente ale tramvaiului, între Podgoria şi Piaţa Arenei. Acest traseu special, ar putea fi util prin promptitudine şi poate fi un element specific Aradului, prin garnituri de tramvai realizate în stil epocal, pentru promovarea turistică.
Parcări supraterane pe strada Tudor VladimirescuAstfel se va putea gestiona şi modul de staţionare în parcări supraterane. Există propuneri pentru parcări publice subterane prin PUD aprobat în Piaţa Avram Iancu şi parcări supraterane prin PUD aprobat pe str. Tudor Vladimirescu.Segregarea tipurilor de circulaţie menţionate, va conduce la susţinerea traseelor pietonale existente şi specifice Aradului: Bd. Revoluţiei - ca principal traseu de promenadă caracteristic, precum şi traseele pietonale aferente străzilor transversale pe acesta. Tot polul Aradului Vechi pietonizat, deschis pietonului de zi cu zi şi vizitatorilor, se va lega de Cetate prin continuarea acestor trasee peste Mureş, prin realizarea de poduri pietonale cu piste de biciclete.

Sursa: Observator.info

Autor: Dana Mirea ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro