Stire

Ce spune, ?n mod oficial, Compania Naţională de Autostrăzi despre progresul lucrărilor la autostradă şi la drumul Arad-Oradea

19.07.2010 ⋅ 0 comentarii

La începutul lunii iunie, arădenii au aflat cum ministrul Transporturilor, Radu Berceanuu, avansa posibilitatea rezilierii contractului de proiectare şi execuţie al autostrăzii – centură a Aradului. Formularea ministrului şi a celor care au redat acea declaraţie era vagă, în sensul că s-a dat de înţeles faptul că există probleme pe ambele tronsoane: Arad-Timişoara, respectiv centura Aradului în regim de autostradă. Pe data de 9 iunie, Observator a încercat să obţină o poziţie oficială din partea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale despre starea lucrărilor la marile proiecte de infrastructură din judeţul nostru. Solicitarea a fost trimisă prin e-mail, răspunsul ajungând de-abia vineri, 16 iulie. Între timp, în urma unor presiuni politice venite dinspre filiala locală a PDL, ministrul Radu Berceanu a venit în persoană la Arad pentru a-şi explica poziţia. „După 400 de zile de la începerea lucrărilor văd doar pământ scormonit. „Dacă puteţi să lucraţi în condiţiile astea (finanţarea este asigurată din fonduri de la Banca Europeană de Investiţii şi Bugetul de Stat, n.r.), sunteţi bineveniţi, daca nu, nu mai veniţi la licitaţii. Dacă sunt probleme cu descoperiri arheologice, asta nu înseamnă să nu lucraţi nicăieri! Dacă ultima hârtie pe care mi-aţi trimis-o nu se transformă în realitate şi nu recuperăm din întârzieri şi veniţi cu claim-uri de mărire de preţ, cu toată părerea de rău ajungem la despărţire. O să mai vin fără să anunţ”, au fost declaraţiile lui Berceanu la ultima sa vizită în Arad. Chiar dacă răspunsul CNADNR a venit la peste 30 de zile de la data formulării cererii, redăm integral poziţia oficială a autorităţilor cu privire la progresul lucrărilor majore de infrastructură din judeţul nostru. Întrebările au fost similare pentru toate cele trei componente,  ideea centrală fiind: care sunt principalele probleme care întârzie nepermis lucrările? Arad-Timişoara: Întârzieri, dar mobilizare suplimentară după cearta aplicată de ministrul Radu Berceanu“În pofida unor întârzieri în derularea proiectului, rezilierea contractului de execuţie lucrări aferente construcţiei autostrăzii Arad-Timişoara, încheiat cu asocierea JV FCC Construccion/ASTALDI SpA nu se justifică, având în vedere elementele:- beneficiarul a pus în posesie constructorului 32,15 km din 32,25 km. - se execută lucrări la 30 de podeţe din totalul de 33 şi la 23 de poduri şi pasaje din totalul de 25- se execută lucrări de excavaţii pământ vegetal pe o lungime de 23,4 km şi lucrări de umpluturi pe o lungime de 15,8 km- au fost finalizate lucrările de deminare în proporţie de 100%- se execută lucrări de descărcare arheologică la şapte site-uri din totalul de 14- s-au finalizat lucrările de relocare utilităţi la şase utilităţi din totalul de 20, 14 dintre acestea fiind în execuţieAvând în vedere întârzierile înregistrate, CNADNR a notificat constructorul în repetate rânduri să accelereze ritmul de execuţie al lucrărilor, în vederea finalizării obiectivului în termenii stabiliţi. Constructorul a mobilzat, în urma acestei notificări, un număr mai mare de echipamente în vederea diminuării întârzierilor.”
Centura Aradului: se poate lucra doar pe jumătate din lungimea drumului!“Este vorba despre slaba performanţă a antreprenorului, care a înregistrat întârzieri în elaborarea proiectului tehnic, în obţinerea avizelor necesare construcţiei de autostrăzii în apropierea Aeroporturilor Arad, de la autorităţile competente, în demararea activităţilor de descarcerare de sarcină arheologică. Date fiind întârzierile în implementarea investiţiei, generate de acţiunile Constructorului, Beneficiarul a emis către Antreprenor, la 11 februarie 2010, Notificarea de Reziliere a Contractului de proiectare şi execuţie lucrări pentru construirea Variante de Ocolire a Municipiului Arad, solicitând ca până la 25 februarie 2010 Constructorul să demonstreze intenţia de a continua îndeplinirea obligaţiilor contractuale.La data de 24 februarie 2010, Constructorul a transmis, în replică la notificarea Beneficiarului din data de 11 februarie 2010, Programul de Lucrări şi Programarea Plăţilor, revizuite, prin care s-a angajat să finalizeze Proiectul Tehnic. La data de 10 mai a.c., Constructorul a obţinut Autorizaţia de Construire pentru jumătate din lungimea proiectului, respectiv 6 km din cei 12. În prezent se execută lucrări la pilele şi culeele podului peste râul Mureş, lucrări la terasamente la Nodul Rutier de la intersecţia autostrăzii cu DN 69, lucrări de umplutură pentru 4 km, lucrări de decopertare a pământului vegetal pentru 1 km, lucrări de relocare/protejare utilităţi şi lucrări de descărcare arheologică pentru două situri arheologice.”
Arad-Oradea: Confuzie totală şi negocieri între constructor şi minister  - nu sunt bani pentru rezilierea contractului sau pentru a plăti o nouă formulă asfaltică“În momentul de faţă, Antreprenorul se ocupă de activitatea de exproprieri, detalii de execuţie poduri şi podeţe, întocmire detalii execuţie pentru drum, lucrări reparaţii punctuale (întreţinere drum). Dat fiind faptul că materialele utilizate de Antreprenor la lucrările de drum executate în 2009 nu au fost corespunzătoare calitativ şi nu au fost aprobate de inginer, au rezultat lucrări de slabă calitate, respinse de inginer. Activităţile prestate de Antreprenor cuprind servicii de proiectare, lucrări de reabilitare şi întreţinere drum, execuţie/reabilitare poduri şi podeţe, amenajare intersecţii şi semnalizare drum, activităţi legate de exproprieri terenuri, mutări/protejări instalaţii, lucrări diverse (treceri la nivel cale ferată, amenajare parcări, ziduri sprijin). Până la această dată, progresul fizic ca procent din toate aceste activităţi este de 17%. Chiar dacă Antreprenorul ar prezenta un program de lucrări adecvat încadrării în termenul contractual prin care să demonstreze că poate recupera întârzierile în execuţie, fondurile care ar trebui alocate în acest an ar trebui să fie mult mai mari decât cele alocate în prezent în buget.O reziliere a contractului ar putea avea implicaţii precum întârzierea în reluarea execuţiei lucrărilor din cauza unei perioade lungi de timp necesare relicitării acestui contract, majorarea valorii contractului în urma relicitării, costuri suplimentare suportate de beneficiar pentru menţinerea viabilităţii drumului.”

Sursa: Observator.info

Autor: Lucian Cozma ⋅

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Observator.info
fashiondays.ro