Stire

Aşa-zisa "licitaţie BERD" pentru tramvaiele Aradului este o aberaţie inimaginabilă!

16.08.2013 ⋅ 0 comentarii

* Licitaţia de la Arad este unică în analele licitaţiilor din Europa

* Nicio instituţie europeană de credit nu a sprijinit vreun proiect de anvergură prin care România să se remarce în vreun fel pe plan european sau mondial!

*Oricine, dacă are suficient tupeu, poate susţine că îndeplineşte condiţiile acestui caiet de sarcini, fără să răspundă în vreun fel pentru minciunile sale!

* Simple înscrisuri, declaraţii false, incomplete sau mincinoase, constituie drumul spre succes!

*Care e scopul BERD: să susţină comunităţile în curs de dezvoltare sau… para-ndărătul?!


Se ştie că pe noi, românii, nu ne iubeşte nimeni! De asemenea, ştim că instituţiile europene lucrează cu predilecţie împotriva intereselor României. Băncile occidentale creditează orice solicitare dacă banii se întorc imediat în afara României sau dacă sunt risipiţi pe nimicuri în ţară, însă nicio instituţie europeană de credit nu a sprijinit vreun proiect de anvergură prin care România să se remarce în vreun fel pe plan european sau mondial!

Observăm că şi aşa-zisele "fonduri europene" se acordă într-o veselie şi se consumă fără nicio restricţie atunci când este vorba de consultanţe, traininguri, dar sunt trecute prin ciur şi prin dârmon astfel încât să fie blocate atunci când este vorba de investiţii de substanţă.
Ştiam demult că aşa stau lucrurile şi am semnalat asta de nenumărate ori. Dar mi-am închipuit că atunci când este vorba de un împrumut rambursabil modul de folosire a banilor este în funcţie de interesul comunităţii creditate şi nu de pofta creditorului (deşi consider oportună o supervizare a modului de cheltuire a sumelor respective). 

De ce spun toate astea? Pentru că în perioada aceasta la Arad se derulează o licitaţie pentru achiziţia de tramvaie cu finanţare BERD. O licitaţie în care se vede treaba că partea leului revine consultanţilor. Aceştia consultanţi sunt selectaţi de instituţia bancară europeană care a acordat împrumutul pentru cumpărarea tramvaielor. Ei au sarcina să întocmească un caiet de sarcini, să participe alături de comisia de licitaţie la toate etapele prevăzute în condiţiile de participare. Dar nu mi-am imaginat că aceştia pot face ce vor, că nu ţin cont de nicio solicitare venită de la comisie sau ofertantul român. Cu alte cuvinte ei taie, ei spânzură!

La prima vedere am zice că poate nu este un lucru rău că există acest cap limpede. Dar oare este într-adevăr limpede?! Dacă analizăm prevederile caietului de sarcini şi consecinţele pe care acesta le poate genera ne dăm seama că aproape întregul conţinut este confuz şi că oricine, pe baza unor înscrisuri nereale, incomplete, se poate califica în această licitaţie fără să aibă ulterior vreo consecinţă, nefiind obligat să prezinte nicio dovadă în ceea ce priveşte calitatea şi fiabilitatea produsului licitat. Din acest punct de vedere licitaţia de la Arad este unică în analele licitaţiilor din Europa! 

Deşi legislaţia europeană şi română stabileşte ca dovadă obligatorie privind calitatea produsului omologarea într-o ţară UE ori recomandări din partea unor beneficiari care au în exploatare produse similare (iar în mod abuziv aproape toţi achizitorii le solicită pe amândouă), în licitaţia de la Arad nu este nevoie de... niciuna! Simple înscrisuri, declaraţii false, incomplete sau mincinoase, constituie drumul spre succes!

Ne întrebăm dacă BERD a acordat Aradului un credit din care acesta să îşi cumpere nişte tramvaie ori a dat acest credit pentru ca apoi, prin aşa-zisele "condiţii" pe care le instituie, să îi ia înapoi rapid?! Faptul că, în boardul BERD, România este reprezentată de o singură funcţionară în timp ce Polonia are un director şi un director adjunct ar putea fi explicaţia acestei stări de fapt! Pe de altă parte, o contribuţie importantă pentru aruncarea cu banii românilor în afara graniţelor este şi atacul concertat al unor indivizi fără ţară, fără Dumnezeu, dar şi a unei armate de români susţinători fervenţi şi purtători de trenă ai reprezentanţilor firmei străine. Aşa cum afirmam şi cu alte ocazii, răul pe care şi-l fac românii lor înşişi nu ar reuşi să li-l facă toţi străinii rău-intenţionaţi, la un loc!

Reprezentantul societăţii Astra Vagoane Călători SA, participant la şedinţa de clarificări din data 13 august, ne-a declarat: „Am participat la multe licitaţii interne şi internaţionale dar aceasta este o făcătură care are menirea clară de a bloca un produs de vârf al industriei româneşti. Consider că licitaţia de la Arad nu este nicidecum una europeană ci mai degrabă o procedură aparent legală dar care în fond dă posibilitatea trimişilor BERD de a deturna procedurile europene corecte. Modul lor de lucru este mai mult decât o sfidare, este o insultă la adresa arădenilor. Este o bazaconie greu de imaginat şi cerem respectarea condiţiilor europene în materie, fără derogări sau opţiuni partizane! De altfel, am solicitat introducere în documentaţia de licitaţie a unei prevederi care să stabilească foarte clar că nerespectarea condiţiilor tehnice prezentate în caietul de sarcini, privind proiectarea şi fabricarea prototipului, se sancţionează cu anularea contractului de furnizare, restituirea sumelor încasate şi plata de daune în cuantum de 10% din valoarea contractului! Am convingerea că o asemenea prevedere i-ar pune serios pe gânduri pe eventualii aventurieri!"

Care credeţi că a fost poziţia consultanţilor BERD? Bineînţeles, s-au opus. Concluzia o puteţi trage Dumneavoastră, arădenii!

Autor: Arad City ⋅ Sursa: Observator.info