Național Cultura Stire

Călătorie în istorie: „Aripi, Aurel Vlaicu și Aviația Română în Primul Război Mondial”

12.04.2021 ⋅ 0 comentarii

În perioada lunilor aprilie-mai 2021 vă invităm să vizitați expoziția temporară „Aripi, Aurel Vlaicu și Aviația Română în Primul Război Mondial”, organizată  în cadrul  Secţiei Istorie și Muzeografie Rachete și Cercetări Spațiale  Hermann Oberth Mediaş - Muzeul Naţional al Aviaţiei Române. Vom călători împreună în lumea fascinantă a aviatiei române, vom descoperi viața și activitatea unui mare aviator, inventator și poate întâi de toate mare român, Aurel Vlaicu! 
Au trecut mai bine de 103 ani de la terminarea Primului Război Mondial și peste 108 ani de la sfârșitul tragic al unui vis, al unui cutezător pionier al aerului.
Oare am putea să-l uităm pe Vlaicu? Oare am putea uita copilul de ardelean român, care trăgea zmeul după el și admira zborul păsărilor? Tânărul fecior care a fost sprijinit de părinții săi dragi, să meargă la școlile Orăștiei, Sibiului și mai departe la Universitate la Budapesta!? De acolo „zboară” mai departe în căutarea visului către Munchen, devenind astfel inginer.
Poate că Vlaicu al nostru a fost nu doar pionier al Aviației Române ci și pionier al fotografiei aeriene, în timpul stagiului militar a realizat fotografii aeriene din avion, fapt remarcabil pentru acele vremuri. Are rezultate deosebite la uzina Opel din Germania, mașina lui câștiga un mare concurs de automobile, dar totuși dorul de casă îl aduce la Binținți, acolo unde realizează primul planor, cel care îi dă aripi, îl duce mai aproape de cer.
Mare patriot român în 1909 se hotărăște să treacă peste Munții Carpaţi la frații  regățeni! Este primit cu multă bunăvoință de Spiru Haret și mult interes de Regele Carol I.
Primul vis se împlinește la 17 iunie 1910 atunci când avionul Vlaicu 1 se ridică la cer nu mai mult de 4 metri, dar îndeajuns să treacă Alpii cu viteza gândului. Este fericit, tânărul inginer construia primul avion românesc! În toamna anului 1910 Vlaicu cu avionul său duce primul mesaj aerian unui corp de armată român, eram astfel pionieri și în acest domeniu.
Un an mai târziu vede lumina zilei avionul Vlaicu 2, cel care avea să încânte inimile românilor ardeleni, cei care organizau serbările ASTREI la Orăștie, Sibiu, Brașov, Târgu Mureș, Blaj. La Blaj este felicitat cu entuziasm de marele Ion. L. Caragiale : „Vlaicu este un mare geniu al poporului român”, spunea marele nostru dramaturg. 
În 1912 marele inventator şi pilot român cucereşte premii importante la Aspern în Austria, dar şi inimile zecilor de mii de spectatori care i-au admirat zborul din înaltul cerului.
Anul 1913 aduce un nou avion pe masa de lucru a inginerului român, din păcate Vlaicu 3 nu va mai fi realizat de inventatorul său, acesta lăsând urmașilor un vis și moștenire, acea a unirii românismului! Pornește în zbor către Ardealul lui drag, din păcate drumul către nemurire începe pe 13 septembrie 1913 la Bănești, acolo unde cade un avion dar se ridică un model, un exemplu pentru generații întregi de piloți români.
Se spune că după ce a zburat cu avionul, tatăl lui ar fi zis :
„-Acum îl înțeleg pe Aurel!”.
De atunci generații întregi au dus mai departe visul ... vezi mai mult

Sursa: Glasul Cetății

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați Glasul Cetății
fashiondays.ro