Local

Și a fost Gala de operă OPEN AIR

02.09.2019 ⋅ 0 comentarii

Cea de a XIII-a ediție a Galei de operă Open Air, evenimentul care precede stagiunea de toamnă a Filarmonicii, s-a desfășurat în prima duminică a lunii Septembrie, la ora 20.00, în Parcul Reconcilierii.

Propusă sub conducerea lui Hermann Szabolcs, dirijorul Teatrului de Operetă din Budapesta, seara de 1 septembrie a etalat o mixtură de refrene napolitane și decupaje de operă, un ambitus repertorial imaginat cu invitați din Italia, Ungaria și Venezuela.

Lumea sonoră mozartiană, cu extrase din  operele Nunta Lui Figaro, Don Giovanni și Flautul fermecat, urmată de aceea a italienilor Gaetano Donizetti (Fiica regimentului, Elixirul dragostei),  Gioachino Rossini (Bărbierul din Sevilla), Giuseppe Verdi (Nabucco, Trubadurul), dar și marile succese pariziene semnate de Georges Bizet ( Carmen) și Jacques Offenbach (Povestirile lui Hoffmann) au fost surprinse fragmentar  pe parcursul întregii gale, din care nu  au lipsit nici celebrele  partituri O sole mio, Core’ ngrato, Non ti scordar di me...

Artiștii invitați ai ediției din acest an - sopranele Eva Eron (Italia), Annamaria Kaszoni, mezzosoprana Melinda Heiter (Ungaria), tenorul Miguel Sanchez Moreno (Venezuela) și baritonul Attila Erdős (Ungaria) - au fost acompaniați de orchestra simfonică și corul academic dirijat de Robert Daniel Rădoiaș.

Hermann Szabolcs este dirijor la Teatrul de operetă din Budapesta, director al Asociației muzicale Hermann și asistent la Academia de Teatru și Film din Budapesta. A studiat dirijatul de orchestră la Academia de Muzică Gheorghe Dima, la clasa maestrului Petre Sbârcea, la Academia Franz Liszt din Budapesta, cu Medveczky Ádám și la Universität für Musik und Darstellende Kunst din Viena, cu Johannes Woldner și Simeon Pironkoff.

A participat la cursuri de măiestrie îndrumate de Péter Eötvös, Christian Ehwald, Jan Stulen, Konrad von Abel, Noam Zur, Octavo Calleya ș.a., iar ca dirijor a colaborat cu Orchestra Radio din Budapesta, orchestra Teatrului de operetă din Budapesta, Filarmonica Dinu Lipatti din Satu Mare, orchestra simfonică din Salgótá, Danube Symphony Orchestra, Concerto din Budapesta, orchestra de camera Simplicissimus, orchestra Antonin Ciolan a Academiei de Muzică Gheorghe Dima, Camerata Regală București.

În anul 2013 a câștigat premiul I la Concursul național de analize muzicale contemporane și premiul II la Concursul național de dirijat Lantos. Este director artistic al cursurilor de vară de la Csomaköz și fondator și director artistic al corului de copii din Satu Mare, unde îndrumă și cursuri de dirijat coral.  În anul 2017 a publicat o culegere de coruri cu acompaniament de orgă. Hermann Szabolcs a susținut concerte de orgă în Satu Mare și a colaborat ca organist cu Wiener Tonkunstvereinigung. A beneficiat de burse - Erste für Ersten (2013) și bursa republicană (2014), iar în anul 2015 a primit premiul PrimArt pentru tinere talente.

Eva Eron a absolvit Institutul de Artă din Veneția și ulterior Conservatorul Benedetto Marcello din același oraș, debutând pe scenele teatrului B. Marin din Grado și la Gorizia.

A colaborat la realizarea oratoriului Massimiliano Kolbe, cântat în primă audiție mondială la Veneția și la Auschwitz.

A participat la cursuri de tehnică vocală și interpretare, îndrumate de Bruno de Simone și Simone Alaimo, iar în cadrul Laboratorului Liric European din Milano și-a completat un ciclu de studii cu Roberto Negri de la Teatro alla Scala.

A interpretat rolul Gildei la Fondo Opera Festival din Trentino Alto Adige și a interpretat arii de Verdi, Puccini și Offenbach, într-un Concert pentru Europa organizat la Malta, în prezența Președintelui Edward Fenech Adami.

Alături de renumitul tenor bulgar Kaludi Kaludow a interpretat rolul Traviatei la Teatrul Național de Operă din Varna. În octombrie 2005, de Ziua Internațională a Muzicii, a fost invitată la Budapesta, într-o gală de operă organizată de Institutul Cultural Italian. În decembrie 2005 a cântat în  Serata all’ Operetta, la invitația aceluiași institut și a Teatrului Național din Malta. Cântă în mod constant în concerte pentru Comunitatea Evreilor din Milano.

În anul 2006 a cântat în recitaluri la Miami, Florida, la Teatrul McCharty, Miami-Dade University și la Consulatul Franței. Acompaniată de orchestra Toti dal Monte a interpretat rolurile Gilda (Traviata), Leonora (Trubadurul) și Mimi (Boema).

Soprana a cântat în recitaluri cu I Cameristi de la Teatro La Fenice din Veneția, a susținut concerte cu orchestra Accademici della Fenice și a participat la cea de a VIII-a ediție a Festivalului Internațional de la Praga. A fost invitată deopotrivă în Finlanda și a cântat  Stabat Mater de Pergolesi, acompaniată de ansamblul de coarde de la Scala. Alături de orchestra Filarmonica Veneta G.F. Malipiero a interpretat Donna Elvira  din opera Don Giovanni de Mozart, Gilda din Rigoletto de Verdi și Anna din Văduva veselă de Lehar.

Annamaria Kászoni a studiat la Conservatorul din Viena sub îndrumarea profesoarei Julia Conwell și la Hochschule für Musik und Tanz din Köln, la clasa prof. Kai Wessel.

A urmat numeroase cursuri de măiestrie sub îndrumarea profesorilor Viorica Cortez, Aura Twarowska, Christoph Prégardien, Dalia Schaechter, Irina Gavrilovici şi Uta Schwabe.

De-a lungul anilor de studii soprana a participat la numeroase producţii de opera, precum „An Allem ist Hütchen schuld“de Siegfried Wagner (în rolurile Hexenweibchen, der Stern şi die Müllerin) sau „Der Freischütz“ de Carl Maria von Weber (Änchen).

A debutat în Carmina Burana de Carl Orff pe scena Filarmonicii din Arad și la Konzerthaus din Viena, într-un program de lieduri. Tot la Viena, la Hofburg, a fost invitată la o gală de operă alături de Johann Strauss Orchester.

Anul 2018 i-a îmbogățit agenda de concerte prin invitațiile primite pe scena Atheneului din București (Gală de operă), la Festivalul de operă Bartók Plusz din Miskolc (debutul în rolul Zerlina din opera Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart) sau Oper in der Krypta - Wien (debutul în opereta Liliacul de Johann Strauss). Tot în anul 2018 a ajuns în finala concursului de canto Georges Enesco din Paris și a obținut premiul publicului la concursul Virtuozok din Ungaria.

A debutat în acest an în rolul Adelei din opereta Liliacul de Johann Strauss, în Germania, cu ocazia turneului Voice Passion, și în rolul lui Pepi, din opereta Sânge vienez, la Stadttheater Wiener Neustadt.

Mezzosoprana Melinda Heiter s-a născut la Budapesta și a absolvit în anul 2008 Academia de Muzică Franz Liszt. Cântă în toate teatrele și sălile importante de concert ale Ungariei, iar din anul 2012 este solista Operei  Maghiare de Stat din Budapesta. Repertoriul ei cuprinde roluri precum Donna Evira (Don Giovanni), Dorabella (Così fan tutte), Cherubino (Le nozze di Figaro), Zulma (L’Italiana in Algeri), Urbain (Les Huguenots), Muse/Nicklausse (Les contes d’Hoffmann), Siébel (Faust), Flosshilde (Das Rheingold), Lola (Cavalleria rusticana), Mercedes (Carmen), Flora Bervoix (Traviata), Emilia (Otello).

Peste hotare a fost invitată să cânte la Bayreuth Staadthalle, Staatstheater Braunschweig, Europasaal Bayreuth, Aalto Theater Essen, Universitatea din Poznan, Marea Sală a Conservatorului din Moscova.

A participat cu succes la numeroase competiții și a câștigat în anul 2012 concursul organizat de Kammeroper Schloss Rheinsberg. Un an mai târziu a obținut premiul I la Concursul International Simándy József, precum și o bursă la Festivalul de la Bayreuth. În anul 2014 a fost finalistă a Concursului de operă din Tashkent, iar în 2017, la Armel Opera Competition, în rolul Albertine din opereta lui Michał Dobrzyński.

A colaborat cu dirijorii Christian Badea, Pinchas Steinberg, Martin Sieghart, Yannis Pospourikas, Oliver von Dohnányi, Balázs Kocsár și cu regizorii Georges Delnon, Philippe Arlaud. 

Născut în Venezuela, Miguel Sánchez Moreno a început să studieze la „Taller Permanente Opera de Caracas” și la „Conservatorio de la Orquesta Nacional Juvenil”  cu Isabel Palacios și Maladit Lamazares. A debutat în rolul lui Rodolfo din opera Boema de Giacomo Puccini, alături de Orquesta Sinfónica de Venezuela și dirijorul Carlos Riazuelo. A câștigat Concursul Luciano Pavarotti din Caracas și a participat la finala competiției de la Philadelphia.

A continuat să studieze în Canada cu Louis și Gina Quilico, și la clasa profesorului Victor Martens, la Waterloo University din Toronto. A înregistrat un CD cu Cântece Clasice Napolitane pentru casa de discuri Montano - Greco Records din Canada.

A urmat  unul dintre cele mai importante debuturi, sub bagheta dirijorului János Ács, pe scena operei din Denver (Colorado), în rolul lui Radames din opera Aida de Giuseppe Verdi. În această producție semnată de Nathaniel Merrill a colaborat cu renumitul bas american Jerome Hines, care l-a menționat  pe tenor în cartea sa  The Four Voices of Man, enumerându-l printre cele mai interesante personalități muzicale pe care le-a întâlnit de-a lungul carierei (Robert Merrill, Leonard Warren, Jussi Bjoerling, Ramón Vinay, Plácido Domingo, Luciano Pavarotti, Rosa Ponselle etc);

În Europa a debutat în Trubadurul de Giuseppe Verdi, în Republica Cehă, sub direcția lui John Tintner. Operele Aida și Trubadurul i-au prilejuit numeroase colaborări cu teatre de operă din Austria, Belgia, Franța, Germania, Olanda, Spania, Elveția și Italia, fiind apreciat pentru rolurile eroice verdiene.

Miguel Sánchez Moreno trăiește în prezent la Milano, apărând pe scene italiene în spectacole diverse: Cavalleria Rusticana (Pietro Mascagni), I Pagliacci (Ruggero Leoncavallo), Andrea Chénier (Umberto Giordano), Tosca, Madama Butterfly, Turandot, Il Tabarro (Giacomo Puccini), Carmen (Georges Bizet), Norma (Vincenzo Bellini), La forza del destino, Otello (Giuseppe Verdi).

Desfășoară o bogată activitate concertistică în centre concertistice importante, precum Berliner Philharmonie, Conservatorio Giuseppe Verdi Milano. Teatro Dal Verme Milano, Conservatorio Bolzano, etc. fiind extrem de apreciat pentru vocea sa de tenor spinto-dramatic.

S-a bucurat de aprecieri extraordinare din partea Circolo Verdiano Falstaff (Busseto), ca urmare a  „recunoașterii unui artist care a demonstrat de-a lungul carierei respectul pentru operele lui Giuseppe Verdi și a devenit  un purtător de cuvânt european al tradiției belcanto și o mândrie pentru Busseto, în mod special în ceea ce privește interpretarea rolului Otello, prin care transmite emoțiile pe care  lumea verdiană așteaptă să le trăiască.”

Attila Erdős  și-a început instrucția muzicală ca pianist, urmând ulterior o carieră în domeniul liric. Prima profesoară de canto i-a fost Éva Dunai. În anul 2010 a fost admis la Conservatorul Béla Bartók, unde a studiat cu Brigitta Kovács, iar în 2012 la Academia de Muzica Franz Liszt, unde a devenit studentul renumitei soprane Évei Marton,câștigătoarea premiului Kossuth.

A participat la clasele de măiestrie îndrumate de Júlia Hamari, Francesca Provvisionato, Johannes von Duisburg, Nicholas Clapton, Francesco Torrigiani, György Vashegyi și Thomas Quasthoff. În cadrul Festivalului Primăverii de la Budapesta, a interpretat în anul 2016 rolul  lui Creon din opera Orontea de Antonio Cesti, iar un an mai târziu, la Festivalul de operă Bartók Plus de la  Miskolc, rolul lui  Baldo din opera Scaevola  de Szabolcs Mátyássy.

În cadrul Festivalului Artelor Contemporane CAFe Budapest, a interpretat în anul 2017 rolului lui Brent Colgate, din opera comică Georgia Bottoms de Gergely Vajda.

Pe scena Operei Maghiare de Stat a cântat în octombrie 2017 rolul Meru din opera Hughenoții de Giacomo Meyerbeer, iar în Aprilie 2018,  rolul Silvano din Bal mascat de Giuseppe Verdi.

Sursa: ARQ

Pentru articolul complet și alte comentarii
vizitați ARQ
fashiondays.ro